Temná strana marketingu, o které se moc nemluví. Ale je tu s námi

Řekněme to narovinu.

Marketing je silná zbraň. Pochopte základní techniky přesvědčování a snadno ovlivníte jednání ostatních. Dobrým i špatným směrem. Tu druhou možnost jsem bohužel zažil na vlastní kůži minulý týden a přimělo mě to k zamyšlení.

Kde vůbec leží ta hranice, kde už porušujete morální a etickou rovinu? Já si vždy odpovím na jednu otázku…

Jaký úmysl marketingem sleduju?

Dobrá přesvědčivost je vlastnost. Tu používám buď k dobrým účelům, nebo špatným.

Před pár měsíci jsem jedním e-mailem kamarádovi pomohl, aby dostal práci na univerzitě. Příští semestr může pomoci celé fakultě a sám získat skvělý zkušenosti. Za mě dobrý.

Stejným e-mailem ale mohu někomu shodit ego. Vznést udání. Vynést ven citlivé informace. Dělá to z e-mailu špatný nástroj?

Ne. Jde o úmysl a vlastní zodpovědnost. Proto usínám klidně. Vím, že nedělám nic škodlivého. Pracuju pro klienty, kteří přináší reálnou hodnotu zákazníkům. Jsou skvělí.

Věřím v sílu reputace. Když dlouhodobě lidem přinášíte reálný užitek, vrátí se k vám. Když je ale napálíte, získáte jejich pozornost jen jednou. Podruhé k vám nepřijdou.

Jenže prvotní důvěra vás snadno přijde pěkně draho.

Jednoho deštivého večera…

Navštívili jsme s kolegy akci jednoho kouče osobního rozvoje. Pro legraci. Reklama na akci působila natolik šíleně, že nás zajímala realita. A když už dostanete lupen grátis, proč se bránit.

Tušili jsme, že sál obsadíme sami. V porovnání s Petrem Ludwigem, Danielem Gamrotem nebo Pavlem Moricem musel přeci každý prohlédnout lacinost jeho reklamy.

Výsledek nás ale dostal.

Narváno! Opozdilci dokonce stáli. O to víc mě zajímal průběh přednášky.

Řeknu vám jedno. Takové zhnusení dlouho nepamatuju.

Celá první část působila jako nechutná učebnice manipulace a přesvědčivosti. Za necelou hodinu ten chlap převedl hromadu z triků, které jako copywriter znám.

  • Princip autority – Kouč v drahém saku.
  • Sociální schválení – Ukazování selfie s bohatými lidmi.
  • Závazek – Úkol s napsáním problémů na papír a hromadným křikem rádoby motivačních hesel typu já to dokážu, mám se rád (+ připočtěte si davovou psychózu).
  • Triáda – Hromadné křičení hesel probíhalo třikrát za sebou.
  • Emoční zásah před prodejem – Holka z publika přeseknula švihem dlaně dřevěnou desku jako důkaz, co zvládne síla vůle.
  • Nahození extrémní kotvy – V závěru nabídka brutálně předraženého kurzu…
  • …se speciální slevou pro lidi, kteří se mu do konce přestávky přihlásí (princip vzácnosti)

My drželi záchvaty smíchu. Hromada těch líbivých slov a hudební podkres připomínal spíš parodii než seriózní přednášku.

Jenže ostatní v sále? Totálně hltali každé slovo kouče. Přál bych vám vidět výraz těch lidí, kteří usilovně zapisovali každé vyřčené slovo řečníka.

Největší překvapení? Zhruba deset lidí si v sále fakt objednalo ten speciální kurz přímo na místě. Za peníze, které by stačily na letenky do New Yorku.

Rádoby užitečný seminář nabral podobu psychologické masáže s cílem prodat další (a dražší) školení. To vše podmáznuté líbivými řečmi. O druhé části přednášky vám nepovím. Odešli jsme předčasně.

Pochopte, nevadí mi ani tak komerční selfpromo. Drtivá většina řečníků přednáší kvůli tomu, aby zviditelnili sebe a své služby. I já tady píšu s tím, abych si vybudoval publikum.

Jakmile ale přednášející ukradne hodinu mého času žvaněním o ničem, záměrně manipuluje city lidí s velkými osobními problémy, a ještě chce další prachy? Z toho bych zvracel.

Každý ať dělá to, kde se cítí v pohodě. A platí za důsledek.

Máte moc. Nezneužívejte ji. Snadno se to obrátí proti vám. Já si z toho beru ponaučení, jak nechci skončit.

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

8 komentářů u „Temná strana marketingu, o které se moc nemluví. Ale je tu s námi“

  1. Pokud ti lidé hltali každé slovo, pak o hodinu času nepřišli, možná naopak.
    Pokud tam člověk šel pro legraci, zasmál se a pak napíše, že přišel o hodinu života, viděl bych problém někde jinde 🙂
    Asi tuším o jaké představení šlo a není to pro mě, tak tam nejdu.
    Nesoudím lidi, kteří si koupí Bmw, když si mohli koupit škodovku a letět několikrát do NewYorku 😉
    Pro různé lidi jsou nejen různé produkty ale i prodejní procesy.

    Odpovědět
    • Tady ale nešlo o to, že si někdo vědomě koupí škodovku a nechápe, že někdo hodí peníze do koupení BMW.

      Já se bavím o situaci, kdy si někdo chce koupit auto pod příslibem, že dostane BMW a ve finále dostane pěkně nastříkané auto s motorem škodovky a ani o tom neví.

      Odpovědět
  2. Taky jsem o téhle akci slyšela. Tenhle pán je pro mě ztělesněním toho, jak se to dělat nemá. Nejde mu o lidi, ale o peníze. Musím říct, že vždycky nechápu, jak dokáže někoho přesvědčit. Protože mně není sympatický ani jako člověk. Drahé to je proto, že věcem zdarma nedáváme takovou váhu. Takže když už někdo chce změnit svůj život a je za to ochotný dát nějakému šarlatánovi tisíce, tak už pak má větší motivaci něco pro to dělat. Smutné je, když se kvůli tomu zadluží.

    Odpovědět
    • Souhlasím. Osobně mi taky nepřišel moc sympatický a divím se, kolik lidí dovede zaujmout. Raději nechci domyslet, že je kvůli takovým kurzům opravdu někdo ochotný jít do dluhů.

      Odpovědět
    • Ahoj Lukáši,

      díky za dotaz. Veřejně to nicméně psát nechci, protože by to z několika důvodů mohl být problém. Ono to jméno ani není zas tak důležité, protože šlo spíš o způsob, na čem ty techniky ukázat. Aby lidé věděli, na co dávat bacha.

      Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..