V čem je dnes největší problém při spolupráci klientů s copywritery? A jakou podobu by mělo řešení? Osobně mě tato problematika velice zajímala. Proto jsem udělal to nejjednodušší. Zeptal se. A to hned 9 předních online expertů v České republice. Jaké bylo jejich vyjádření?
Co najdete v článku
- Co podle vás v současnosti nejvíce komplikuje spolupráci klientů s copywritery? A jak by se to dalo řešit?
- Pavel Ungr [pavelungr.cz]
- Lukáš Pítra [lukaspitra.cz]
- Michal Hardyn [vimvic.cz]
- Roman Hřebecký [pabeni.cz]
- Martin Brablec [obsahova-agentura.cz]
- Michaela Weikertová [michaelaweikertova.cz]
- Jan Kvasnička [kvasnickajan.cz]
- Jan Řezáč [houseofrezac.com]
- Jiří Rostecký [mladypodnikatel.cz]
- A jaký názor máte vy?
Co podle vás v současnosti nejvíce komplikuje spolupráci klientů s copywritery? A jak by se to dalo řešit?
Pavel Ungr [pavelungr.cz]
Podle mě je největší problém, že copywriteři nerozumí potřebám klientů a nedokáží vysvětlit jak copywriting funguje, a co pro svou práci potřebují. Pak nastaví nereálná očekávání a tím pádem spolupráce nedopadne dobře. Jinými slovy, dobrý copywriter se musí umět prodat, musí umět komunikovat a dobře vysvětlovat.
Cestou z toho je větší vzdělávání a schopnosti copywriterů – jinými slovy, nestačí jen umět psát. Pokud tohle copywriter neumí, neměl by být na volné noze, ale měl by se nechat zaměstnat, kde tohle za něj řeší firma – obchodník, account nebo projektový manažer.
Lukáš Pítra [lukaspitra.cz]
Zadavatelé potřebují při investici do copy umět líp odhadnout byznys dopad nakoupené práce. Bez toho se těžko můžou rozhodnout, zda chtějí zaplatit za hodinu práce toho či onoho 490 nebo 1590. Na vlastní plaformě se to ještě celkem dá, ale na webech třetích stran je to ořech.
Z druhé strany by copywriteři měli jít téhle potřebě podstatně víc naproti ve své prezentaci, nabídkách i referencích a prokázat, že se koukají nejen na jazykově/kreativní stránku věci, ale i na tu výkonnostní. Už to by je dramaticky odlišilo v davu. A finálně myslím, že je to primárně v jejich zájmu a jejich vlastní úkol – dostat trh do takové úrovně pochopení, že jim lépe porozumí. A to fakt není o vysvětlování trpného rodu, nepoužívání klišé nebo bolístkách kreativní tvorby – ale o potřebě byznysu, dělat byznys.
Na konci jsou zadavatelé ochotnější platit za dobrou práci, jejíž hodnotě lépe rozumí a dokážou si mezi copywritery objektivněji vybrat.
[pozn. Odpověď byla po dohodě s panem Pítrou odcitována z jeho článku Jak jsem natrápil při výběru copywriterů]
Michal Hardyn [vimvic.cz]
Přemýšlel jsem nad tím a upřímně nevidím moc věcí, co by komplikovalo spolupráci s copywritery. Je to podle mě o nastavení správné komunikace a s tou potíž nemáme. Nám to funguje. 🙂
Roman Hřebecký [pabeni.cz]
Hraje v tom roli edukace klientů – co od nás mají a můžou chtít, kde končí naše kompetence a co je práce jiných řemesel. Hraje v tom roli snaha copywriterů urvat práci za každou cenu, podbízení se, podhodnocování se… Hraje v tom roli, že různí lidé mluví o copywritingu různě. Někdo ho vnímá jako součást designu celého marketingu a klade na něj důraz, jiný copywritera pouští do projektu až na samotném konci, protože copywriting je nákladová položka, která se snadno škrtá – psát umí přece každý. To všechno a řada věcí navíc tak ovlivňuje očekávání klientů, která od copywriterů mají. A to zase komplikuje vzájemné porozumění si. Lékem je edukace a schopnost nastavit si zrcadlo v momentu, kdy své služby nabízím, provozuji a fakturuji.
Martin Brablec [obsahova-agentura.cz]
Za těch 10+ let, co se živím copywritingem, jsem zažil všemožné komplikace – od snahu hodit na copywritera vše přes hloupé překlepy po nepředvídatelný rozsah prací a tím pádem předem zcela neznámou cenu. Ale mezi všemi vede jediná, nezávislá na čase: nevyjasněná očekávání.
Právě z rozdílů mezi očekáváním a realitou vyvstávají komplikace, které jsou mnohdy nepřekonatelné. Když klient čeká erupci kreativity, a dostane přeformulovaný závěr z výzkumu. Když se těší na dojemný dopis, a čelí strohému call-to-action. Když sám sebe vidí jako mudrce, a copywriter vystřihne výstup ve stylu everymana.
I když copywriter nakrásně přesně ví, proč výstup vypadá, jak vypadá, klient – jen se vžijte do jeho kůže – konfrontuje v pár minutách výsledek se svou dlouho budovanou představou, která přece byla úplně jiná!
Řešení je snadné a těžké zároveň: věnovat dostatek času přípravě a vtáhnout klienta do tvorby. Zákazník, který to s obsahem myslí vážně, pochopí (nebo už dávno ví), že nestačí hodit podklady do kouzelné krabičky, zatočit klikou a z druhé strany počkat na výsledek. Naopak. Je třeba malými kroky, iteracemi, vysvětlováním – krok za krokem – ukazovat cestu k výsledku, který je v závěru vlastně jen logickým vyústěním celého procesu.
Takže stručně: lepší je třikrát se ujistit a čtyřikrát ukázat, co a proč budem dělat dál, než coby geroj vyseknout kus, jehož domnělá genialita míří úplně vedle.
Michaela Weikertová [michaelaweikertova.cz]
Klienti potřebují profíka, který se jich ptá tak dlouho, dokud z nich nedostane skutečné sdělení. Ne jen člověka, který napíše to, co mu oni na první dobrou nadiktují. To pak není copy, ale stylistika.
Jan Kvasnička [kvasnickajan.cz]
Tady bude hodně záležet na tom, co vše se očekává od copywritera, zda je to pouze psaní textů, nebo je to také člověk, který vytváří obsahovou a komunikační strategii. Mezi největší komplikaci patří vzájemná domluva a očekávání. Klienti většinou přichází s lehkou představou o tom, co vše copywriting obnáší a myslí si, že copywriter prostě jen něco napíše na základě zadání a tím to končí. Opak je ale pravdou. Pokud je copywriter šikovný a má jednoznačně definované cíle pro jeho výstup, tak je potřeba udělat hromadu práce okolo. Může to být výzkum, definice cílovky, tvorba person, vytvoření obsahové strategie, vytvoření komunikační strategie, framework SEE-THINK-DO-CARE a další možnosti. Vždy je to dáno dle typu projektu. Teprve až poté se přechází na samotné psaní textů.
Mezi další časté problémy patří až příliš velký zásah klienta do finální podoby textů, kdy se je snaží ohnout podle toho, co se mu samotnému líbí, nikoli podle toho, co bude fungovat na cílovou skupinu.
Abych nehanil jen klienty a jejich pohled, tak jsem se také bohužel setkal i s totální neochotou copywritera jakkoli upravovat své texty, jelikož si myslel, že je vše na 100% správně a stál si tvrdě za tím, i když tomu tak nebylo. V tomto případě úplně minul svými texty cílovou skupinu.
Jak jsem již uvedl výše, tak dalším problémem je očekávání, které má klient často opravdu vysoké a většinou si myslí, že si z textů „sednou na zadek“. Pokud ale jdou cestou šetření a vyberou si copywritera s méně zkušenostmi, tak se tento stav často nedostavuje a je to pak problém. Proto je nutné se o všem bavit na rovinu již od začátku a stavit si správná očekávání pro výstup.
Dalším problémem je podceňování práce copywritera. Často jsem viděl případy zadavatelů, kdy si řekli, že to je to poslední, co chtějí řešit. Texty a celá obsahová strategie se pak musely stihnout kvůli deadline za opravdu krátký čas, což se podepíše na kvalitě. Proto doporučuji výběr a spolupráci s copywriterem nepodceňovat. U mých klientů se hodně vyplácí je mít už na začátku jakékoliv spolupráce, jelikož to šetří čas, finance a výstupy jsou pak na úplně jiné úrovni, než když se spěchá.
A jak by se to dalo řešit? Za mě vidím cestu v edukaci a získávání zkušenosti copywriterů, jelikož je to často na nich, aby klienta správně nasměrovali dle toho, co doopravdy potřebuje. Dále je to o edukaci a zkušenostech těch, kteří projekt vedou, aby věděli, kdy copywritera do projektu vtáhnout a nenechat to na poslední chvíli.
Jan Řezáč [houseofrezac.com]
Obecně zralost trhu. Což v praxi znamená:
1. Schopnosti copywriterů – neumí dodat relevantní výstupy. Copywriterem se stávají lidé, kteří nezvládají ani základy řemesla.
2. Znalost klientů – neumí poptat relevantní copytext, nemají jasno ve svých značkách.
Řešení obojího leží na bedrech copywriterů, kteří se musí vzdělávat a edukovat své budoucí klienty. Dobrý copywriting nespočívá v tom, že napíšete text, který bude čitelný a scanovatelný. Dobrý copywriting musí přitahovat lidi, podporovat značku, vzbuzovat emoce a to navíc konzistentně napříč všemi marketingovými touchpointy. Podívejte se na Knihy Dobrovský. Nechte si od nich poslat e-mail a časopis. Projděte si jejich stránku 404. Tohle je copywriting. 🙂
Jiří Rostecký [mladypodnikatel.cz]
Těch věcí, co spolupráci komplikují, bude hodně. Těžko vybrat tu největší. Jako první mě ale napadly nedefinované role a nevyjasněná očekávání. Hodně klientů neví, co vlastně copywriter dělá (a že jen nepíše texty na normostrany), a tudíž netuší, co od něj očekávat. Copywriteři se zase často na svou práci dívají jen optikou klientova zadání, které nemusí být dokonalé.
Podle mě by obě strany měly lépe určovat, co vlastně od spolupráce očekávají. Co je jejím cílem, jak by měla probíhat, jak se bude organizovat a kdo všechno do ní bude zasahovat. Jiná situace je v týmu 10 různých specialistů a u klienta, který má jen toho copywritera. Definovat svoje očekávání by ale oběma stranám mělo lépe přiblížit, co je vlastně cílem spolupráce a jak by měla probíhat.
A jaký názor máte vy?
- 11 tipů pro introverty, jak na networking a zisk nových kontaktů - 2024-07-04
- Zhodnocení roku 2023 - 2023-12-28
- 5 úrovní seniority lidí při práci. Kam patříte vy? - 2023-05-24
1 komentář u „9 expertů prozrazuje řešení největších problémů klientů s copywritery“