Zhodnocení roku 2024

V životě existují 2 typy změn. Jedny přijdou samy. Druhé tvoříte vy. Loňský rok 2024 přinesl obojí. Shrnuji pár myšlenek formou naučených lekcí, které zkušenější v branži asi nepřekvapí, ale mně pomohly si uvědomit spoustu věcí.

Posun stojí na mnoha malých krocích každý den

Mám známého, kterého na konferencích velebí. Jako top odborníka. Jako ikonu. Jako někoho, kdo nějak našel to jedno tajemství, jak uspět. 

Co ho víc znám, omrzely mě ty hromady podcastů s cílem vytáhnout z hosta jeden kouzelný recept na úspěch. Ten jeden moment, který stačí pro změnu udělat. 

Nevidím jen jeden moment. Vidím desítky vzájemně provázaných. Každý den už po několik let tu kariérní kárku o kousek posune. Občas horším směrem. Občas lepším. Výsledná pozornost trhu odráží jeho ochotu každý den udělat o trochu víc než zbytek lidí.

Já dřív furt hledal zkratky. A v tom hledání zapomněl, že někdy nejde o jeden velký moment, ale hromadu drobných každý den.

Klienti přichází s problémy. Kupují si naději. Děkují za změny. Doporučují za výsledky

Tenhle citát na LinkedInu shrnuje můj AHA moment, co dělá dobrého konzultanta.

Loňský rok jich pár přihrál do cesty. Ideální představa spousty z nich? Problém vyřeší jen vyplněním mezery ve vašich znalostech.

Jenže to je často ta jednodušší část. To těžší? Jednat podle rady v aktuálních podmínkách. Vnitřních. Vnějších.

Často nejde o informaci samotnou. Jde o ego, kuráž, komunikaci, důvěru a jiné. Protože jsou věci, které chceme slyšet a pak věci, které potřebujeme slyšet. 

Proto mě paradoxně loňský rok nejvíc posunuli lidé, kteří neřešili můj původní problém. Místo toho vytáhli jiné. Na první pohled nesouvisející, ale zásadní. Když mám uvést pár lidí, kteří mi takto loňský rok hodně pomohli:

Moc díky.

Nemilosrdně zahazujte utopené náklady a lítost z nich

Spoustě lidem v mém okolí loňský rok něco nevyšlo. Podnikání, vztahy, sny, mohl bych pokračovat.

I já loňský rok slyšel víc NE, než by se mi líbilo. Třeba, když mi nedopatřením smazali e-mail databázi a nešlo s tím nic dělat.

Mimochodem, kdybyste měli zájem o odběr newsletteru, přihlásit se můžete přes tento odkaz. Vedle marketing newsletteru 2x měsíčně vám za odměnu pošlu výběr 10 vybraných reklamních kreativ včetně komentáře, jak principy lze replikovat pro vlastní práci.

Zajímalo mě, jak to dělají ti ostatní. Při troše zvědavosti zjistíte, že i jim spousta věcí selže. Jenže zatímco někteří z nás mají tendenci se v tom dlouho babrat, jiní si jen vezmou poučení a jdou dál. 

Hodně mě v tom inspiroval bývalý kolega z obchodu. Na spoustu svých telefonů slyší ne. Ale i přesto zavolá dalším potenciálním klientům. Protože na konci dne mu platí jen za obchody, které uzavře. Třeba na dalším telefonu to už klapne. Ale aby to vyšlo, musí po neúspěchu zvednout další telefon a jít tomu naproti.

Stačí jen dostatečné množství pokusů a s každým dalším to dělat o trochu líp.

Zkoušení nového rozvíjí kreativitu

Po tipu z newsletteru Míši Losekoot jsem si řekl, že v loňském roce zkusím pár kurzů úplně mimo moje běžné působení.

Osud mě tak zavál třeba na kurz míchání koktejlů od Alexe Mikšoviče. Bavilo mě vyměnit běžné marketingové kurzy za znalost různých typů lihovin, práci s ledem, sklenicemi, stylů přípravy a servírování.

Nejde o rychlé opití. Ale způsob, jak různé věci spojit, aby si host odnesl maximální zážitek. Vedle nových témat k diskuzi mi to dalo mega respekt k práci barmanů a určitý nadhled, jak na věci okolo sebe koukat. 

Z pracovního úhlu sem určitě spadá i aktuální působení v České spořitelně. Baví mě, jak tak velká firma otevřeně pracuje se zpětnou vazbou a učí mě to spoustu nového. Nastavování cílů a kampaní. Projektové řízení. Datové možnosti. Mezilidskou komunikaci. Mohl bych dlouho pokračovat.

Díky Spořce vidím, že spoustu věcí jde dělat jinak a líp. Vydalo by to na samostatný článek. Možná i knihu.

Občas mě to stojí kousnutí do ega při uvědomění, kolik se toho ještě dá naučit nového. V mnoha oblastech. Ale beru to jako nedílnou součást procesu.

Těším se na další objevování. Kdo by to chtěl zažít osobně, otvíráme dost zajímavých pozic.

Marketingová komunikace tvoří jen dílčí část skládačky

Loňský rok mi v řadě situacích připomněl, že můžete dělat sebenápaditější komunikaci, ale bez zbylých oblastí moc nesvedete. Namátkou jde o:

  • znalost zákazníků,
  • byznys model,
  • produkt.

Hrajete pak úplně jinou hru v situaci, kdy škálujete zavedený produkt nebo teprve ověřujete životaschopnost nápadu.

V prvním případě jdete víc na jistotu, kdy vylepšujete většinu známých smysluplných aktivit a ze zbytku času a zdrojů zkoušíte něco nového. Kormidlem výrazněji otáčíte až ve chvíli, kdy to vyžaduje vnitřní nebo vnější svět. V druhém případě potřebujete rychle a levně experimentovat a jít víc do šířky ve svých aktivitách. Často nad rámec marketingové komunikace.

Na cestě občas zastavte

Nevím, jak vy. Mně dlouho nešlo radování z maličkostí. Buď jsem to bral jako zdržování od honby za něčím vyšším. Nebo tam panovala vnitřní nedůvěra, že když nedosáhnu nic extra, není co slavit.

Hloupost.

Když si vybavuji ty nejpříjemnější momenty loňska, kupodivu šlo víc o drobnosti. Potkání s bývalou kolegyní po x letech. Večerní výhled na Prahu s přítelkyní. Posezení s rodinou.

Nějak mě přešla taková ta původní iluze, že někdy přijde moment ultimátního klidu, kdy vše bude vyřešeno, vše bude v pohodě a nic mě nebude trápit. Není to jen o penězích. Paradoxně vám miliardy na účtě můžou i uškodit.

Ať směřujete kamkoliv, bude to nejspíš dlouhý běh. Proto občas zpomalte a užijte si moment. Stojí to za to.

Zajímavá zhodnocení roku:

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..