11 tipů pro introverty, jak na networking a zisk nových kontaktů

Někde psali, že pokud pracujete v B2B (business-to-business, jinak byznys mezi firmami), přes 80 % úspěchu stojí na přímém prodeji. Proto jsem si musel časem osvojit způsoby, jak počáteční strach z networkingu překonat. V článku vám ukážu, jak si networking usnadňuji jako introvert. Třeba si v tom najdete něco, co vás bude bavit a častěji odejdete s užitečnými kontakty.

1) Častěji telefonujte

Jako bývalému copywriterovi mi psaní vždy sedělo víc než mluvení. Ale pak mi jeden nejmenovaný kolega říkal, že budu mít život jednodušší, když si začnu s lidmi častěji povídat a míň jim psát.

Častější telefonování přineslo spoustu výhod.

  • Máte rychlejší výstupy.
  • Líp vykomunikujete případné překážky.
  • Vybudujete silnější vztah.

Vedle toho se rozmluvíte. Nutí vás to se ptát, zjišťovat potřeby na druhé straně a podle hlasu vycítit, co vám druhá strana chce říct. Nebo co nechce. I proto je telefonní akvizice klientů tak silný prodejní nástroj.

2) Bavte se s celým světem

Moje mamka se zakecá s každým. S člověkem za kasou, policisty, číšníky. Dosaďte kohokoliv. Vedle úsměvu na tváři a fajn historek díky tomu umí skvěle mluvit.

Já to od ní odkoukal. Navštívím bar? Zeptám se barmana na recept koktejlu. Pomůžu paní s batohem ve vlaku? Zeptám se jí na směr cesty. Jedu taxíkem? Zeptám se, co říkají na řidiče Uberu (funguje i obráceně 😀). 

patrikgajdos-blog-honza-bartos-reshoper-2024
Občas vám pomůže i náhoda. S Honzou Bartošem jsem se třeba osobně seznámil tak, že jsem mu omylem zasedl židli na jeho stánku.

Reakce okolí?

  • Občas mlčí.
  • Občas odpoví jednoslovně.
  • Občas sdělí příběh.
  • Občas z toho vznikne debata na celou hodinu.
  • Občas mám nový kontakt na celý život. 

Mně to pak usnadňuje úvodní oslovení na eventu a přijde mi to vlastně víc normální než rok, dva zpátky.

Můžete zkusit i aplikace, které vás s někým náhodným propojí online a vy se pak potkáte. Kateřina Merleová (díky za tip) doporučuje aplikaci aplikace Matcha.so. Ta vás propojí s někým novým každý měsíc a pak se můžete potkat online nebo osobně.

3) Úsměv, prosím

Když s někým voláte telefonem, stačí se při hovoru usmívat a hned váš hlas zní přívětivěji. I kdyby váš den probíhal do té doby úplně na nic. Používají to lidé na zákaznické péči dnes a denně a funguje jim to.

Efekt se násobí, když si vás lidé vedle příjemného hlasu spojí s usměvavou tváří. Aniž byste řekli jediné slovo, už získáváte plusové body. Chtěli byste se snad sami bavit s morousem? Nebo přátelským člověkem?

4) Zkoušejte jednu věc v jeden čas

Tady i v dalších zdrojích zazní hromada tipů. Jak budete vše zkoušet naráz, zahltí vám to makovici.

Mnohem lepší je v jeden čas zkoušet jednu věc. Jak v ní získáte jistotu, přistoupíte k další. A je jedno, zda půjde o úsměv, telefonování, nebo navštěvování akcí. I malý krok udělá víc než jen přečtení tohoto článku bez akce. 

Zrovna vedle stál hlouček datových analytiků a já přemýšlel při čtení magazínu EXEC, jak je oslovit. Nakonec pomohlo setkání u pípy. Mimochodem jedno z mých nejoblíbenějších míst, kde navázat konverzaci. Zvlášť, když umíte čepovat pivo a okolí moc ne.

5) Začněte chodit na akce

Z mojí zkušenosti lidé nemají kontakty z akcí jednoduše proto, že nikam nechodí. To pak můžete mluvit sebelíp, ale kontakty nezískáte.

Pro začátek stačí, když jenom na akce začnete chodit. Zvyknete si na ruch, že lidi od vás čas od času něco chtějí. A kdo ví? Třeba dostanete kontakty i bez toho, aniž byste pro to něco víc dělali.

6) Navazujte kontakty přes sociální sítě ještě před eventem

Staré marketingové pravidlo říká, že zahřátý kontakt reaguje líp než studený. A vám stačí i sociální sítě.

Na tento tip mě přivedla bývalá kolegyně Dagmar Brožová z NEWTON University. Většina eventů sdílí předem nějaké promo a lidé se často chlubí, že budou na té a té akci.

Pak stačí jednoduše rozkliknout hashtag na sociálních sítích nebo příspěvky eventu. Hned vidíte, kdo na tyto příspěvky reaguje a jednoduše se s nimi propojíte přes LinkedIn nebo jinou sociální síť.

Já tohle poprvé vyzkoušel na letošním Czech Online Expu a funguje to skvěle.

7) Nastudujte si něco o lidech, kteří na akci budou

S trochou praxe si najdete kopu technik, jak zjistit, kdo na akci přijde. Pak si jen rozkliknete sociální sítě, firemní profily a zjistíte detaily. A když to nejde, často pomohou přátelé přátel.

Zajímejte se u lidí:

  • Pro jakou firmu pracují.
  • Co mají za pozici.
  • Jak tráví svůj volný čas.
  • Co sdílí ven.

Já si takhle třeba před Marketing Festivalem nastudoval profil Jendy Perly, bývalého šéfa marketingu Kentica. Dost mi to pomohlo ho oslovit během zahajovací párty eventu.

patrikgajdos-blog-jenda-perla-marketing-festival-2024
Momenta ze zmíněného Marketing Festivalu.

8) Pěkně se oblečte

Hlavně my chlapi tohle často podceňujeme. V závislosti na typu akce, vaší image a očekávání volte oblečení.

Má to podobný efekt jako úsměv. Aniž byste cokoliv řekli, oblečením komunikuje hromadu věcí. Váš sociální status, sebevědomí, vkus.

Někteří lidé to dotáhli do takové dokonalosti, že si z oblečení udělali svůj poznávací symbol. Báru Hlavicovou vždy potkáte v zeleném. Honzu Řezáče v askotu. Jakmile takového člověka někde vidíte v dáli opakovaně, mnohem snáz ho rozponáte a on má jednodušší pozici na budování kontaktů.

9) „Máte tu volno?“

Přijděte ke stolu s jídlem na akci, kde už někdo je a prostě se zeptejte.

Nic neprodáváte. Nic nevnucujete. Nic nebouráte. 

Prostě se zeptáte. Ve většině případů vám lidé odpoví, že volno mají. A když ne? Tak prostě jdete dál. Pro začátek stačí jen přijít, optat se a tiše jíst. I to někdy pomůže, aby s vámi lidé lidé sami navázali kontakt. Jak získáte víc jistoty, půjdete o úroveň výš a hovor začnete sami.

Moc velký šok pro stydlivost? Dělejte to samé napřed ve veřejné dopravě, ať se otrkáte. Já si svého času záměrně vybíral u spolucestujících ve vlaku, MHD či autobusu tu nejatraktivnější ženu s dotazem, zda si mohu přisednout.

Když tohle zvládnete jako introvert u sexy modelky, manažeři na byznysovém eventu najednou nezní zas tak děsivě.

10) Obsazení volného stolu

Jednou jsem takhle na Copycampu (dnes ContentX) musel dřív ze sálu kvůli hovoru. Po telefonu do coffee breaku zbývalo jen 10 minut. Tak jsem si místo návratu jen sednul k jednomu stolu poblíž cateringu, vzal si něco na zub a čekal.

No a začaly se dít věci. Hodně účastníků, málo míst. Co se mohlo stát?

Lidi za mnou sami začali během pauzy chodit, zda si můžou přisednout! Jak jim dáte prostor k sezení, funguje reciprocita. Vy jim dáte možnost si přisednout, oni mají tendenci to oplácet tím, že se sami začnou vyptávat. Tu těžkou práci „výkopu“ udělají za vás. Záleží na vás, jak to pak využijete.

11) Nechte, ať vás představí

Kdo říká, že musíte vždy ten výkop oslovení dělat zrovna vy? Když vás jde víc, prostě se domluvte s někým otevřenějším, ať vás představí. Nebo požádejte někoho z organizátorů.

Ono to má výhodu, že jak vám někdo udělá podobného prostředníka, jste pro druhé důvěryhodnější. Už rázem nepůsobíte jako nějaký cizí člověk. Ale kamarád Karla. Známá Jany. A podobně.

Neberte to moc vážně

Na jedné akci mi přišlo jako dobrý nápad otevřít konverzaci s paní komentářem na lístky v tombole. Soudě podle těch třiceti koupených lístků byla v soutěživé náladě. Mně přišlo jako dobrý nápad to okomentovat slovy.

„To aby ještě bylo o co soutěžit.“

Podle jejího výrazu a křiku to moc dobrý nápad nebyl. Ale co? Žiju. S paní už se nejspíš nikdy neuvidíme. Navíc jsem vyhrál z těch pár volných lístcích, co tam paní nechala, pěkný kalendář domů. Takže za mě vydařená akce.

Přeji, ať vám to networkuje.

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..