6 tipů, jak úspěšně oslovit influencera

6 tipů, jak úspěšně oslovit influencera

Jak došlo na oslovení oborového influencera, vždy mě přepadly obavy. Typicky:

„Sakra, vždyť ten člověk je tak velký jméno. Tomu nestojím ani za přečtení, natož odepsání. Ještě napíšu nějakou kravinu, budu pro něj za troubu a totálně mě vyhejtí.“

Realita? V nejhroším případě neodpoví. Většinou to ovlivní mraky jiných věcí než vy. Čas, přítel(kyně), nálada, zapomnětlivost…

Přesto se vyplatí znát pár tipů, jak šanci na kladnou odpověď naklonit víc na vaši stranu. Už mnohokrát mi jeden úspěšný kontakt přinesl příležitosti, které bych sám nikdy nedostal. Teď občas lidé oslovují i mě, takže to vidím i z druhé strany. Jenže jak na to?

1) Buďte maximálně struční a jasní

Myslete na jedno. Když někdo okupuje špičku oboru, platí 2 věci:

  • Nemá moc čas.
  • Zavalují ho povinnosti.

Pokud mu nenesete recept, jak obojí zlepšit, stojíte na spodku priorit influencera.

Co to znamená?

Po vaší zprávě musí dotyčný okamžitě vědět:

  • Kdo jste.
  • Co mu chcete.
  • Jak vás rychle vyřešit.
Kdykoliv píšete známé tváři v oboru, pamatujte, že kromě vás musí řešit hromadu jiných věcí. Vy jste jen jedna z mnoha položek, které musí odbavit.

Ve většině případů oslovuji stručnější zprávou do 4 až 5 odstavců. V ní se představím a chci po osloveném pouze jednu věc, na kterou zvládne rychle odpovědět.

Ono to svádí psát víc. Znám to. Máte influencera skvěle načteného. Víte o všem. Co publikuje, kde přednáší, jaké má názory. Chcete mu ukázat, jak moc je pro vás důležitej.

Jenže on o vás nic neví. Jste jen neznámé jméno, které mu bliká v e-mailu, zprávách na Twitteru nebo Messengeru na Facebooku.

A prosím ne, nepište na soukromej Facebook, když nepatříte do seznamu přátel. Samotného mě takové oslovení štve, protože to beru jako soukromej prostor. Působíte pak jako pojišťovák, kterej neohlášeně zaklepe na dveře domu a chce mi něco vnutit.

Pokud po influencerovi něco chcete, platí jednoduché pravidlo. Čím jednodušší dotaz, tím větší šance, že vám odpoví.

Příklad?

Spíš vám člověk sdělí datum plánovaného školení než prosbu, aby vám prozradil svoji cestu k úspěchu. První vyřeší kouknutím do kalendáře. Druhá věc je osobní, vyžaduje hodně dopisování a… proč by kvůli tomu s vámi ztrácel čas?

S tím souvisí druhej bod.

2) Zdůrazněte, co bude mít z odpovědi adresát zprávy

Čím důležitější věc po infuencerovi chcete, tím výš tenhle bod řaďte.

Všichni myslíme hlavně na sebe. Ačkoliv to málokdo přizná. I to je důvod, proč egobaiting tak dobře funguje.

Řekněme, že chcete zaměstnat. Když napíšete něco ve stylu…

„Čau,

jsem Pepík Odněkud, tahle práce mě baví a chci pod tebou dělat.“

…nejspíš to nebude moc fungovat.

Když k tomu ale připojíte konkrétní benefit ve stylu:

  • ušetření času
  • přidání užitečného přesahu
  • zlepšení profitu

No… to už vám zvedá šance. Čím konkrétnější výhodu nabídnete, tím spíš vám to klapne.

Miluju v tomhle sociální sítě. Pokud na nich vybraný člověk aktivně působí, často na sebe prozradí hromadu věcí. Když budete všímaví, pochopíte, jaký argument zmínit. Často vám to vyhraje obyčejná věc.

Směňujte věci nestejné hodnoty

Tuhle vyjednávací techniku znám z knihy Jak vyjednat víc od Stuarta Diamonda.

Její princip spočívá v tomto:

„Přijděte na něco, co jednu ze stran příliš nestojí, zatímco pro druhou stranu to je velmi hodnotné. Pak si tyto věci vyměňte.“

Někdy stačí fakt maličkosti. Já takhle jednou získal sdílení článku jen za jeden dotaz na fóru.

Když nad světem začnete tímto stylem přemýšlet, rázem uvidíte hromadu příležitostí. Jen musíte umět dobře koukat.

Ne vždy musíte nabídnout miliony za pozornost. Stačí i drobnosti, které mají pro druhou stranu velký význam. Já třeba jednou zprávou na Facebooku zařídil známému přednášku na univerzitě. Co nabídnete vy?

3) Přiznejte důvod, proč něco chcete

Když něco chcete, řekněte, co si od toho slibujete.

Dá vám to dvě výhody:

  • Zasadíte žádost do kontextu – líp vás lidé pochopí.
  • Zvýšíte šanci, že vám dotyčný nabídne alternativu, když vám nemůže hned vyhovět.

Nikdy nezapomenu na příklad s kopírkou, která zazněla v knize Zbraně vlivu od Roberta Cialdiniho.

Jednou vědci zkoušeli experiment s ženou, která chtěla pustit dopředu ve frontě na kopírku. V prvním případě řekla prostou žádost. Ve druhém zdůvodnila, proč potřebuje předběhnout frontu.

Úspěšnost?

  • Žádost bez důvodu – 64 %
  • Žádost s důvodem – 94 %

V Iniziu jsem jednou řešil přijímání externího copywritera. Když někdo konkrétně zdůvodnil svůj zájem o práci, snadněji jsem se vcítil do jeho situace. Což přinášelo plusové body.

4) Řekněte konkrétní důvod, proč oslovujete zrovna vybraného influencera

Zrovna dneska mi přišla nabídka na spolupráci. Začala obecnou větou:

„Dovoluji si Vás oslovit s žádostí o spolupráci Vaší společnost…

Mojí společnost? Sakra, vždyť žádnou nemám!

Když už mi někdo píše, chci cítit alespoň iluzi, že oslovuje jen mě a nerozesílá jen předpřipravenou hromadnou zprávu.

V opačném případě si připadám jak tisíckrát použitá šlapka. A po tom netouží nikdo.

Nikdo se nechce cítit jako jeden kus v hromadě. Toužíme po výjimečnosti. Když ten pocit nabídnete, zvýšíte šanci, že vaše oslovení neskončí v koši dalších zpráv, které nikoho nezajímají.

Zmiňte konkrétní důvod, proč člověka oslovujete. Dost to potahá šance na odpověď. Dáte zprávě unikátnost a odliší vás z davu.

Čím osobnější a konkrétnější důvod, tím víc to funguje. Dáváte tím najevo, že vás protějšek něčím zaujal. Prokážete snahu o něm něco zjistit. Což minimálně mně vždy zahřeje ego. Protože mám pocit, že něčím vyčnívám.

Pamatuji si, že než jsem nabídl spolupráci Pétě Rybkové Kurákové, poctivě jsem si pročetl její reference. Vybral si jednu, která mě nejvíc oslovila a použil ji pro zdůvodnění mého oslovení. Nakonec z projektu sešlo, ale dodnes jsme v kontaktu.

Kde informace o dané osobě najít?

Cest najdete více. Já využívám toto:

  • Web/blog
  • Twitter
  • Youtube
  • Facebookové stránky
  • Google Alerts
  • Internetové vyhledávače
  • Whitehat komentátor

5) Navazujte napřed dlouhodobější vztahy

Na něco se vás teď zeptám.

Když vás rodiče požádají o pět korun, půjčíte jim je?

A co náhodný kolemjdoucí?

U prvního případu neváhám. U druhého? Eh… spíš nepůjčím. Ledaže by ta kolemjdoucí byla pěkná kočka. 😀

Čím lepší vztahy vybudujete, tím spíš vám protějšek v něčem vyhoví. Trvá to sice delší dobu, ale výsledek za to stojí. Každého z nás těší okolí, které nás přijímá a má nás rádo.

Jenže jak na to navazování vztahů?

Za sebe to vidím takhle:

Komentování blogu

Dnešní doba dává jednu obrovskou příležitost. Jakou?

Lidé komentují přes sociální sítě. Na webech minimálně. Mám to většinou podobně. Prostě mi to přijde pohodlnější.

Tím vám lidé dávají příležitost. Váš komentář na webu totiž:

  • Jen tak nezmizí.
  • Vynikne nad ostatními.

Koho blíže zajímá strategie komentování blogů, mrkněte na článek pod odkazem.

Propojte se a komunikujte přes sociální sítě

Jde o častější aktivitu a podle mě se to vyplatí.

Rád na tohle používám Twitter. Lidé mají tendenci reagovat takřka okamžitě a díky otevřenosti platformy tu navážete kontakt snadno. Když to budete dělat dostatečně dlouho a osobitě, dotyčný si vás zapamatuje.

Někdy stačí úplná prkotina. S Markem Čevelíčkem z Liquid Design jsme se víc seznámili díky tomuhle mému tweetu:

Po pár měsících se tahle nevinná věc překlopila do možnosti mít u kluků z Brna dočasné zázemí před mojí přednáškou pro studenty Masarykovy univerzity nebo šanci vystoupit v anketě o webové typografii.

Mrkněte sami na tipy, jak používat Twitter. Třeba vás to inspiruje.

Pište fanouškovské dopisy

Jedna z výborných rad Austina Kleona v knize Kraď jako umělec.

Ok, nemusíte nezbytně fakt psát papírové dopisy. E-maily bohatě stačí.

Osobně to dělám v situacích, kdy mě fakt něco nadchne a upřímně chci dotyčnému napsat něco konkrétního. Třeba když jsem Dianě Zadákové psal děkovnou zprávu za článek o stáži. Zpětně jsem tento kontakt využil na kontaktování copywriterky Martiny Habartové z agentury eVisions pro můj článek o literatuře pro copywritery.

Vyšlo by mi takové oslovení bez předchozího děkovného e-mailu? Spíš ne.

Ale bacha, myslete to upřímně. Jak to budete psát s čisté vypočítavosti, časem se to pozná. Což vás srazí.

Napište o influencerovi něco pěkného

Člověk je kapacita v oboru kvůli nějakému důvodu. Namátkou…

  • Kvalita práce
  • Kniha
  • Školení
  • Známej brand

Když máte blog, šikovně si s tím pohrajete. Já rád využívám třeba:

Navštívil jsem třeba školení Strategický webdesign od Honzy Řezáče a Kvasničky. Pak napsal report a požádal o sdílení, které mi dali. Pro ně konkrétní reference na jejich práci. Pro mě přilákání nových čtenářů. Oboustranná výhra.

6) Přes jaký kanál influencera oslovit?

Vím o lidech, kterým dost bourá soukromí, když někdo získává jejich pozornost nevhodným způsobem. To není okej. Takový člověk pro vás nic neudělá. V horším případě vás pomluví.

Co s tím?

Vybírejte vhodné formy komunikace. Osobně to vidím takhle:

Kontaktování přes e-mail

Za mě top.

Zpráva nikam neuteče, člověk si ji přečte, když potřebuje. Pohodlně zprávu naformátujete, abyste vyzdvihli podstatné věci.

Jedinej problém – někdy hrozí riziko, že spadnete do spamu. Párkrát se mi to z nějakého důvodu stalo a dodnes jsem nepřišel na příčinu.

Poznámka pro blogery: Buď dávejte někam viditelnej kontaktní formulář, nebo e-mailový kontakt. Když obojí chybí, zbytečně si tím snižujete šanci na oslovení a zajímavou nabídku. Linkbuilder Zdeněk Dvořák to napsal jasně:

Kontaktování přes facebookovou stránku/Twitter/LinkedIn

Tyto 3 kanály řadím v mém žebříčku na jedné rovině.

Všechny za mě fungují na oslovení v pohodě. Jen už to za mě nepůsobí tak moc osobně. U e-mailu mám větší pocit, že si s tím člověk dal práci.

Osobní Facebook

Spíš ne.

Asi jde o moje specifikum, ale pro mě je soukromej Facebook místo, které mám pro omezenej okruh lidí. Neznáme se osobně? Nepište mi tam.

Jiná situace platí pro případ, kdy majitel účtu dovoluje veřejné sledování a směšuje tu osobní a pracovní věci. V tu chvíli bych se toho už tolik nebál. Ale i tak si myslím, že existují lepší varianty.

Telefonický hovor

Tímhle asi dost lidí naštvu, ale pokud už někdo veřejně dá svůj telefon, zvážil bych to využít. A to říkám jako introvert, kterej fakt nerad volá cizím lidem.

Když jsem v Iniziu ještě dělal linkbuilding a chtěl jsem domluvit nějakou formu spolupráce, telefon mi v tomhle směru fungoval skvěle. Není už tak snadné vás ignorovat jako u zprávy. Navíc si člověka líp zaháčkujete, když víte, jak na to.

Na druhou stranu to beru z pozice volajícího jako dost velkej výstup z komfortní zóny. Plus řada lidí přijímá neznámé hovory automaticky s očekáváním otravného call centra. Což vám snižuje šance.

Na co závěrem myslet u oslovení influencerů?

Jde jen o lidi. Moc si je neidealizujte.

Pár tváří české e-commerce už jsem se potkal. Ať už přes akce Acomware nebo na školeních. Jde furt o normální lidi! Tak na to myslete, až po nich příště budete něco chtít a nebojte se jich.

Zaujalo? Šiřte článek dál. Díky. 🙂

6 tipů, jak úspěšně oslovit influencera
5 (100%) 1 vote

7 komentářů u “6 tipů, jak úspěšně oslovit influencera”

  1. Skvelý článok. Díky! Sama by som sa pod neho podpísala. Polopatisticky napísané, praktické príklady a hlavne prínosné tipy. Ak by sa podľa nich postupovalo v každej komunikácii a nielen pri oslovovaní influencerov, žilo by sa nám všetkým v online svete lepšie 🙂

    • Já děkuji za hodně milý komentář. Od vás obzvlášť potěšil. 🙂

      S tou komunikací určitě souhlasím. Pokud si z toho někdo něco vezme i pro to, bude nám všem hned líp.

  2. Povedený článek, přišlo to jako na zavolanou. Snažím se teď vymyslet nejlepší způsob, jak oslovovat potenciální klienty a i když to není naprosto stejná situace, jako s influencery, dost mi to pomůže.

    Jsem teď v situaci, kdy se snažím nabízet webdesign a marketing firmám a napadá mě, že bych je kontaktoval s návrhem toho, co by mohli na svém webu/businessu zlepšit, přidal nějakou analýzu nebo ukázky v praxi a potom doplnil mou nabídku a promoval tak svoje služby. Pokud si na to udělám nějaký systém, moc mě to stát nebude, jim to pomůže a myslím, že by mi to mohlo zvýšit konverzní poměr, při získávání nových zakázek 🙂

    • Věřím, že to pomůže. Podobnej model používám i já, když s někým chci navázat nějakou formu spolupráce. Ať už přes blog, klientskou rovinu či jinak. Není to 100%, ale většinou mi ti lidé vyjdou vstříc.

      Zrovna u brandu SEO Pizza bych čekal, že těch zájemců o marketing (kam řadím i za sebe SEO) bude hafo. Minimálně po tom, jak se povedlo dost demonstrativně „hacknout“ termín SEO konzultant ve vyhledávačích. 😀 O tom jsem slyšel na řadě přednáškách.

  3. Rady jsou to praktické pro oslovení kohokoli. Ale „influencer“ je pro mne tak šílené označení, že věřím, že se bez oslovení někoho takového obejdu :-).

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.