4 rady pro psaní skvělých článků, které oceníte i při výběru dárků

„Obsah je král.“

Zajímáte-li se o tvorbu (nejen) textového obsahu, čtete tuto frázi všude. Ale aby vám někdo poradil zaručený způsob, jak z článku udělat pravé umělecké dílo? To už moc lidí neprozradí.

Cest totiž existuje více. Neexistuje podle mě jedna univerzální. Osobně si tvorbu článku představuji jako výběr vhodného dárku pro blízké. Postup se totiž zas tak moc neliší…

 

1. Vybírejte podle člověka, kterého chcete obdarovat

Dárek: Když ho vybírám, vždy zohledňuji, komu ho kupuji. Zajímám se o jeho práci, zájmy i názory. Volbu usnadní, když vím, co dotyčný má rád a co naopak ne.

Fakt vám nepřeji zažít moment, kdy koupíte kamarádce láhev dražšího vína a zjistíte, že je abstinentka. 🙂

 

Článek: Při tvorbě článků vždy myslím na čtenáře, pro kterého píši. Pokud má můj článek někoho oslovit, potřebuji vědět, čí potřeby chci uspokojit. S vědomím, že dovedu určit i podobu jejich přibližných obav, očekávání a tužeb.

Sám cílím na tři cílové skupiny:

  1. Blogeři
  2. Lidé s ambicí prorazit psaním výš
  3. Majitelé webů a e-shopů, kteří potřebují obsah

Na světě patrně neběhá dokonale totožný protějšek, jako vy. Dokonce myslím, že se my dva budeme velmi lišit.

Bohatě mi ale stačí, pokud zájmově budete patřit do skupiny, na kterou cílím. Pokud poznám, co vás přiměje číst tyto řádky, mohu články lépe stylizovat i propagovat. Tím zvýším šanci, že se ke mně vrátíte i příště. Vše se přitom točí kolem tří slov.

  1. Obavy
  2. Očekávání
  3. Touha

 

2. Vybírejte podle užitečnosti

Dárek: Aby mi ho kamarád neomlátil o hlavu, musím mu dát něco užitečného. V tu chvíli se vyplatí informace, které o něm vím.

Hraje na počítači? Udělám mu radost videohrou. Rád čte vybraného autora? Koupím mu od něj knihu. Touží po cestě do exotických zemí?

Pak má smůlu, protože na to nemám prachy. 🙂

 

Článek: Při určování „užitné“ hodnoty článku se řídím myšlenkou, kterou často píše australský bloger Darren Rowse:

 

„Změň čtenářům život.“

 

Chci brnkat na vaši rozumovou strunu. Řešit váš konkrétní problém. Něco naučit. Inspirovat. Nabídnout vám nový pohled na věc. Ideálně by vás každý přečtený článek měl někam posunout. Časem uvidím, zda můj cíl bude vycházet.

Jenže ani to nestačí.

 

3. Fascinujte příjemce dárku

Dárek: Pokud blízké osobě něco koupím, nestačí mi vědomí, že se jí to bude hodit. Chci, aby se jí vryl do paměti. Dám tomu všemu punc kreativní myšlenky. Která splní účel a oddělí ve vnímání můj dárek od jiných.

Nevěřili byte, jaké divy dělá ručně psané věnování od srdce…

 

Článek: U blogových článků rád hraji i na vaše emocionální vnímání. Protože se chci odlišit a zvýším šanci, že si tohle čtení i mě snáze zapamatujete.

Proto tvorbu úspěšného článku přirovnávám k výběru dárku. Vedle snazšího pochopení si slibuji i to, že vás tím víc zaujmu. Nebo přiměji k sepsání komentáře.

Můžete použít i jiné věci. Například klást důraz na:

  1. Humor
  2. Kritiku
  3. Nadsázku
  4. Metaforu
  5. Přirovnání
  6. Osobní zkušenosti
  7. Slovní hříčky (moc nedoporučuji, protože to čtenář nemusí pochopit)

 

4. Získejte si zájem poutavým zabalením

Dárek: Nemohu něco dát jen tak. Musím to pořádně zabalit.

Volím pěkný vzhled balícího papíru, mašle a podobně. Chci, aby to nějak vypadalo a lákalo k otevření.

 

Článek: Chci nalákat na první pohled. Když si hned nezískám vaši pozornost, můj text si nikdo nepřečte.

Podle amerického psychologa Daniela Kahnemana se lidé často rozhodují pod tlakem prvního dojmu. Proto hodně času trávím nad výběrem:

  1. Hlavního nadpisu
  2. Úvodního odstavce
  3. Náhledového obrázku
  4. Popisného textu na sociálních sítích

To vše totiž čtenář vidí jako první. Nezaujmu-li ho hned, ztratil jsem ho.

 

A to je vše?

Zdaleka ne.

Pro tvorbu úspěšného článku se vám vyplatí x dalších věcí. Ale ty si nechám zase na příště.

Pokud o další tipy nechcete přijít, sledujte mě na Facebooku, Twitteru, RSS nebo LinkedInu. 🙂

Patrik Gajdoš
Latest posts by Patrik Gajdoš (see all)
Ohodnoťte článek!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..