Medium.com. Populární web pro založení blogu, o kterém se v ČR moc nepíše

Blogovací službu Medium.com se mi dařilo úspěšně ignorovat. Že ji na Twitteru sleduje přes 2 miliony lidí mě až tak netrápilo.

Patriku, to bude určitě nějaký americký hype, který rychle vyhoří.

Pak mi ale z notebooku vyskočilo upozornění, že tu bloguje webdesigner Jan Řezáč. První zájem.

Sleduje ho celkem početná skupina tuzemských odběratelů. Druhý zájem.

No a v Čechách se o tom moc nepíše…. Mazec! To si zaslouží moji pozornost v podobě recenze. Co na tom ti lidi vůbec vidí?

 

Zjednodušená recenze Medium.com pro nedočkavé čtenáře

Medium spojuje prvky blogovacího webu a sociální sítě. Přitahuje kvalitní (a z většiny anglicky píšící) autory článků. Nabízí blogerům jednoduchý a vkusně vypadající systém se základními funkcemi. Po rychlé registraci můžete okamžitě publikovat bez nutnosti řešit cokoliv dalšího.

Přestože postrádá českou lokalizaci, zvládnete ho obsluhovat i s elementární znalostí angličtiny. Jednoduchost systému tvůrci vykoupili nemožností úprav designu a vyškrtnutím některých pokročilejších funkcí, které běžní uživatelé WordPressu berou za samozřejmost.

 

Medium.com aneb když zkřížíte blogovací systém se sociální sítí

Jednoho (asi) krásného dne roku 2012 si spoluzakladatel Twitteru Evan Williams řekl něco ve smyslu:

Co kdybych dal lidem virtuální prostor na šíření inspirativních článků, kde nezavedu 140znakový limit? Něco vkusného, ale tak jednoduchého, že to zvládne obsluhovat každý? S podporou komunity, která z osamocené skupiny blogů udělá místo, kde to žije?

S touto ideou vzniklo Medium. Sociální síť blogerů z různých koutů světa. Při pročítání blogů mě fascinovalo, jak moc mi celý web připomíná koncept přednášek TEDu. Akorát v článkové podobě.

Hlavní strana blogovací platformy Medium.com. Tmavými šipkami jsem zobrazil místa, kudy se dostat k vlastnímu psaní článků.

V hlavě se mi okamžitě uhnízdil názor: Tohle je místo, kde můžu psát blog a ještě se dozvím něco nového. Což z tohoto webu ale dělá něco, co nesedne každému. Přijde mi, že se zde vyskytují hlavně lidé, kteří hledají a nabízejí určitou formu inspirace a poznání. Nejde čistě o zábavu.

Ale dost o čtení. Raději se podívejme na psaní…

 

Co blogeři získají při založení blogu na Medium.com?

Jedním slovem? Minimalismus.

Při prvním pohledu na textový editor mi blesklo hlavou:

To si ze mě dělají legraci? To přece není možný, že tam… nic není?!

Podoba textového editoru Medium.com. Kde nic, tu nic. 🙂

 

Opravdu. Žádné neznámé ikonky, žádné rušivé elementy. Když jsem chtěl třeba vložit odkaz, nápověda v zápatí editoru poradila, že vybranou část textu musím napřed zvýraznit za pomoci levého tlačítka myši.

Pak máte základní možnosti úpravy textu

  • Tučné
  • Kurzíva
  • Odkaz na webovou stránku
  • Velký podnadpis
  • Malý podnadpis
  • Citace
  • Zvýraznění úvodních písmen článku
  • Soukromé poznámky

Pokud chcete článek oživit, kliknete na plusko v kruhu po levé straně editoru. Tím můžete přidat:

  • Obrázek
  • Video
  • Citaci ze sociálních sítí
  • Oddělení další části článku

Pak stačí kliknout na zelený nápis „Publish“ v pravém horním rohu obrazovky a posíláte vaše dílo do světa.

 

1. = Po rozkliknutí můžete vložit obrázek, video apod.; 2. = Po kliknutí publikujete článek; 3. = Po označení textu se objeví tahle jednoduchá lišta s možnostmi úpravy textu.

 

Medium nabízí i jiné základní funkce. Výběrově:

  • Možnost sdílení na sociální sítě (Facebook, Twitter)
  • E-mailový odběr článků
  • Editace podoby odkazu k vybranému článku
  • Statistiky návštěvnosti
  • Nastavení automatického publikování na vybraný čas
  • Tematické otagování článku (obsahuje i našeptávač s počtem výskytu vybraného tagu)

Oceňuji, že články v Mediu splňují běžné typografické normy, které internetovému uživateli usnadní čtení textu. Ať jde o vhodnou velikost písma, řádkový proklad nebo délku řádku. To vše v přehledném a vzdušném designu.

 

V čem blogy na Medium.com zaostávají oproti jiným blogovým službám?

Existuje pár věcí, které mi tu chybí. Většina z toho pramení z touhy autorů po maximální jednoduchosti.

  • Nemůžete spravovat obsah blogu přes mobil
  • Kromě obrázků v článku nijak nehnete s vizuální podobou blogu
  • Nemáte tu pokročilejší blogerské widgety (libovolně upravitelný formulář na odběr e-mailů, galerii fotek, pop-up okna atd.)
  • Nepropojíte blog s nástroji jiných služeb (Google Analytics, poskytovatelé e-mail marketingu, SumoMe atd.)
  • Nemáte přístup do HTML/CSS editoru
  • Komentáře můžete přidat až po přihlášení přes Facebook, Twitter, Google nebo e-mail

Medium navíc běží na hostingu třetí strany.  Nemáte obsah webu na 100 % pod kontrolou. Jinými slovy vám nikdo nezaručí, že…

  • Majitelé web i s vaším obsahem zítra nezruší
  • Vaše články nikdo nevyužije pro soukromé účely, aniž byste z toho něco měli
  • Vlastníci nezaplní váš blog reklamou, kterou jste sami neodsouhlasili

Další slabinu vidím v (ne)možnostech monetizace. Dokážu si představit, že bych tu publikoval placený PR článek, případně vložil do článku dopředu smluvený odkaz.

Nicméně tu nemůžu dát banner ani jinou formu vizuální podpory pro monetizaci. Když nepočítám videa a obrázky v článku.

 

Komu se (ne)vyplatí zakládat blog na Medium.com?

Pokud vám jde čistě o psaní, nechcete se zdržovat složitým nastavováním a oceníte minimalistický a vzdušný design, Medium poslouží skvěle.

Pokročilejší autoři, kteří chtějí využít plný arzenál webových možností, by se na Mediu mohli cítit svázaní.

Nedoporučoval bych ho ani pro účely komerčního blogování. Tato platforma vám nenabídne tak široké možnosti a zatím v Čechách není v tak širokém povědomí. Pokud do hry navíc vstoupí vidina monetizace, vyplatí se investovat do vlastního hostingu, kde máte obsah webu plně pod kontrolou.

 

Výhody blogu na Medium.com

  1. Absolutní jednoduchost používání
  2. Vzdušný minimalistický design
  3. Prvky sociální sítě (vedle publikování jde o zajímavý informační zdroj)
  4. Vyzrálá komunita čtenářů
  5. Kompletně zadarmo
  6. Možnost plánovat publikování článku předem

 

Nevýhody blogování na Medium.com

  1. Absence řady pokročilejších funkcí
  2. Chybí česká lokalizace
  3. Nelze upravit design blogu
  4. Systém 3. strany = nemáte obsah blogu plně pod kontrolou
  5. Nelze spravovat obsah blogu přes mobil
  6. Žádná vizuální podpora pro případnou monetizaci blogu
  7. Zatím není v Čechách tolik „mainstreamově“ rozšířeno

Ačkoliv má Medium jako publikační systém něco do sebe, o přesunu neuvažuji. WordPress mi nabízí hřiště, které si mohu postavit podle svého s vědomím, že mi do toho nebude nikdo další hrabat. Navíc si tu chci v praxi vyzkoušet a naučit pár věcí, které mi Medium neumožní. Což stavím nejvýše.

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj dál. 🙂

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

14 komentářů u „Medium.com. Populární web pro založení blogu, o kterém se v ČR moc nepíše“

  1. Takový hodně nafouknutý Twitter. Nedivím se, že to má úspěch 🙂 . U nás potkávám hromadu lidí, píšících delší články do pole pro status na Facebooku, takže potenciální trh by tu byl 🙂 .

    Odpovědět
    • Ono dost záleží na tom, jak kdo Twitter vnímá a využívá. Osobně bych to zas tak moc nemíchal dohromady.

      Spíš bych to přirovnal do roviny YouTube. Vstupuješ na ten web buď jako konzument článků (=divák), nebo jako někdo, kdo tam bude dávat obsah (=YouTuber). A vše máš pěkně pohromadě.

      Jestli se ale Medium stane někdy mainstreamovou záležítostí v ČR? To se vůbec netroufnu odhadnout.

      Odpovědět
  2. Díky za zajímavé info – trochu mi to jednoduchostí i vzhledem připomíná evernote. Patriku, ty sám tam máš profil a bloguješ? Je to přece jen už půl rok od zveřejnění článku, docela by mě zajímala nějaká odezva a užitek v delším časovém horizontu. Díky.

    Odpovědět
    • Rádo se stalo. 🙂 Vzhledově možná jo, ale typologicky jde o úplně jinou věc.

      Já Medium využívám pouze jako čtenář. Aktivně tam nebloguji. Do budoucna plánuji otestovat jednu věc, ale zatím mi vyhovuje WordPress. Z důvodů, které jsem uvedl v článku.

      Podle mě řada lidí (a tím teď nemyslím vyloženě tebe) výběr blogovací platformy a její užitek dost přeceňuje. Pokud tvoříš zajímavý obsah a umíš si to zpropagovat, čtenáře si vždy najdeš. Pak jde o to, kde se cítíš příjemně s ohledem na možnosti a vlastní preference. To už si holt každý musí zkusit sám.

      Medium ti sedne, pokud se s ničím nechceš zdržovat, umíš alespoň elementární angličtinu a jde ti čistě o psaní. Dostaneš super jednoduchý nástroj, který splňuje základní typografické normy pro články. Pokud seš typ člověka, který si s webem chce vizuálně hrát a propojovat s různými fičurami, nejde o nic pro tebe. 🙂

      Odpovědět
      • Já právě ráda experimentuji a samozřejmě jsem narazila na určité limity (hlavně svoje, hihi). Za blogovací období jsem toho už trochu zkusila – momentálně právě využívám prostor na různých platformách a každá trochu jiného rázu a i já v každé funguji s jiným obsahem i formátem. I proto jsem se ptala 😉
        Moc díky za odpověď a zajímavou myšlenku.

        Odpovědět
  3. Tak to já mám taky málo času psát dlouhé blogy. Naštěstí jsou tu i jiné formy blogu. Jako PC hráč rád zveřejňuji herní blog, což je záznam z hraní her na youtube a k tomu pak mohu dávat na svém herním blogu vlastní dojmy z hraní.
    Kdyby to někoho zajímalo, tento blog najdete na adrese
    http://herniblog.cz

    Odpovědět
    • To si říkám, jestli se ještě vůbec vyplatí dělat textový blog o hrách v situaci, kdy hodně lidí vsází hlavně na video. Jak se daří s návštěvností? 🙂

      O volné chvíli kdyžtak mrknu.

      Odpovědět
  4. Monetizace – určitá forma zde je, ačkoliv je nepochopitelně málo rozebraná (nejen ve vašem článku, ale celkově na medium.com) a tím je možnost platby za přečtení článků (přečtené články jsou údajné proplacené blíže neurčenou částkou)…

    Odpovědět
      • Zajímalo by mne jak moc je podobných platforem pro český trh k dispozici.
        Ano osobní doména je super, ale výhoda těchto služeb je monetizace a dosah komunity. Pokud na vaší doménu nikdo nechodí, těžko si jí někdo přečte 🙂

        Odpovědět
        • Díky za komentář a podnětný názor. Upřímně ani všechny platformy nemám vyzkoušené, protože jich je hromada. Tady je třeba soupis 47 z nich jen v zahraničí https://markosaric.com/best-blog-sites/. Pro český trh mohou být zajímavé i blogy na zpravodajských serverech typu idnes atd.

          Rozdělil bych to na dvě témata – monetizace a dosah komunity.

          1) Monetizace – Jakmile ji řeší platforma třetí strany, vždy si z toho nějaká procenta vezme. A co hůř, ona rozhoduje o podílu a podmínkách bez ohledu na váš názor. Své by o tom mohli vyprávět třeba streameři na Twitchi. Viz třeba tu https://techcrunch.com/2022/09/21/twitch-subcription-revenue-share-changes/ Pak jde o to si spočítat, kdy je to výhodné a kdy je ne. Věřím, že pro řadu menších tvůrců to smysl dává. Jakmile bych cílil výš (třeba vybudovat nějaký větší obsahový web typu magazín s širokou základnou čtenářů, kde inzerce bude tvořit velkou část příjmů), už to tolik vycházet nebude.

          2) Dosah komunity – Tady tu výhodu navštěvovanější platformy vidím o dost větší. Hodně se i ten trend posouvá k tomu být raději součástí platformy s větší komunitou než si dělat vlastní malý ostrůvek s vlastní komunitou. Viz můj starší report z Marketing Festivalu https://www.patrikgajdos.cz/marketing-festival-2019-navstevnost-webu/. Nicméně pořád je třeba pamatovat, že to nemáte plně pod kontrolou. Jakmile platforma něco změní, snadno vám to tu návštěvnost sekne. Aniž byste v tom měl jakoukoliv vinu.

          Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..