7 jednoduchých způsobů, jak vybrat unikátní téma blogu

Když někdo publikuje rady pro začínající blogery, často se tam vloudí ona otřepaná fráze:

Vybírejte originální téma blogu. Blogerek píšících o módě a receptech je hrozně moc.

Podle mě jde o totální nesmysl. Vůbec nepotřebujete vymýšlet něco novátorského. Ve skutečnosti můžete využít úplně běžné věci. Vyplatí se ale s vybraným žánrem pracovat jinak než ostatní. A dnes vám prozradím sedm tipů, jak témata neotřele uchopit.

SCAMPER aneb udělejte z klišé unikátní téma blogu

SCAMPER představuje marketingovou techniku, pomocí které podnikatelé mohou utvářet nový produkt nebo službu. Sám jsem si ji oblíbil při vytváření herních příběhů. Skvěle se dá použít i na téma blogu nebo článku.

Jde o sedm počátečních písmen anglických slov:

  • Substitute (nahraďte)
  • Combine (kombinujte)
  • Adapt (přizpůsobte)
  • Modify (změňte)
  • Put to other use (použijte to jinak)
  • Eliminate (odeberte)
  • Reverse (obraťte)

1) Substitute (nahraďte)

Nahradte téma blogu

Pro utvoření unikátního žánru blogu stačí nahradit čtenářem očekávanou věc něčím docela jiným. Výsledkem může být úplně odlišný zážitek při pročítání vašeho webu.

Deníček moderního fotra od Dominika Landsmana tuhle věc splňuje. Blogů o čerstvých maminkách koluje po internetu dost. Zkuste ale ženu vyměnit za chlapa a výsledný dojem bude zcela odlišný.

Ačkoliv hádám, že Dominik by byl raději, kdyby se žádný rodinný model neměnil, když ho tak čtu.

2) Combine (kombinujte)

kombinujte téma blogu

Proč něco měnit, když se dají věci kombinovat? Vyberte si dva a více typů blogů nebo úhlů pohledu a dejte je dohromady. Díky tomu dovedete vytvořit něco zcela nového.

Kdysi jsem pročítal jeden vztahový blog, který patřil manželskému páru. K tématům okolo lásky a partnerského života se vyjadřovali oba. Rozdílnost mužského a ženského vnímání dávala čtenářům nevšední možnost nahlédnout do myšlenkového světa obou a vzít si z to, co potřebovali.

Nicméně ten blog skončil kvůli rozvodu. Zas tak dobré rady to asi nebyly.

3) Adapt (přizpůsobte)

Přizpůsobte téma blogu

Když zasadíte obyčejné téma blogu do neobyčejného prostředí, můžete tím nabídnout originální čtení.

Na tomhle principu fungují například cestovatelské blogy. Osobně třeba jako čtenář absolutně nesnáším takové ty osobní vykecávací stránky, kde autor či autorka popisují svoji běžnou rutinu.

  • Tuhle jsem byl na výlete v supermarketu a měli tam bezva věci
  • Jak jsem měla príma volný den doma v koupelně
  • Včera jsem si užila legraci v bazénu

Upřímně? Tohle si můžu zažít sám a nepotřebuji to někde číst.

Jakmile ale podobné věci prožíváte v úplně odlišné zemi a kultuře, vzniká z toho unikátní věc.

Kdo z vás si třeba užil legraci v bazénu na Sahaře?

 

4) Modify (změňte)

Zdroj: https://twitter.com/MichaelMuzikova/status/672074386422280196
Zdroj: https://twitter.com/MichaelMuzikova/status/672074386422280196

Tahle varianta funguje v případě, kdy můžete vybrat nějakou oblast či charakteristiku vašeho blogísku a změnit ji oproti běžným standardům. Možnosti se podle mě ani nedají spočítat. Může jít o rozsah, formu, velikost, cokoliv.

Copywriterka Michaela Mužíková na sebe kdysi upozornila webem 365copytriků. Každý den napsala jeden krátký tip, jak zvýšit kvalitu prodejních textů. Kde jiní psali dlouhé články, tam ona zvolila absolutní minimalismus.

Dnes mikročlánky najdete na e-booku, který je na jejích stránkách grátis ke stažení. Za sebe ho fakt doporučuji 🙂

 

5) Put to other use (použijte to jinak)

Použijte jinak témata blogu

Obsahem blogu můžete upozornit i tak, že téma podáte jiným způsobem, než to dělají ostatní.

Když si pročtete Prigl.cz, zjistíte zajímavou věc. Autoři zde nedělají nic jiného, než že pisují všední realitu kolem sebe.

Proč by sakra tohle někdo měl číst? Sám tyto výkřiky do tmy moc nemusím. Přesto se mi Prigl zahryznul trvale do paměti. Proč?

Protože ho autoři píší sarkasticky, vulgárně, nekorektně. Obyčejným tématům dali unikátním stylem psaní úplně nový kabát.

 

6) Eliminate (odeberte)

Odeberte z tématu blogu

Předposlední možnost, co s totálně provařeným tématem blogu můžete udělat. Vezmete ho jako celek a zkusíte z něj nějakou část odebrat. Celkově ho osekáte.

Když například vedete kulinářský blog, nikdo nenařizuje, že musíte psát o všech receptech. Lze publikovat články jen o vegetariánských, veganských, bezlepkových atd. Vyberete jedno a ostatní dáte pryč.

7) Reverse (obraťte)

Převraťte téma blogu

Poslední variantou SCAMPERu je téma blogu totálně převrátit a postavit ho na hlavu. Tahle věc se hojně používá u filmů a seriálů. Ta na první pohled roztomilá postava sličné ženy se nakonec ukáže jako hlavní záporák. Zjizvený muž bez kousky citu se ve finále projeví jako ten největší dobrák.

U blogů se to dá využít například v situaci, kdy celkové vyznění tématu bude v rozporu s obecným vnímáním autorovy profese.

Jako malý jsem si vždy myslel, že jestli existuje nějaký vzor morální čistoty, jsou to učitelky. Kdybych tehdy mohl číst Twitter Marnotratné učitelky, mnohem dříve bych pochopil, že i oni jsou jen lidi. 🙂

 

Závěrem

Určitě neplatí, že se musíte řídit jen jednou z variant. Řada z odkazovaných příkladů zdárně využívá více možností SCAMPERu. Chtěl jsem naznačit, že k výběru tématu se dá přistupovat i jinak, než kopírovat cizí blogy nebo vymýšlet něco velice inovativního.

Budu rád, pokud vás toto téma zaujalo, případě budete sdílet článek dál 🙂

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

7 komentářů u „7 jednoduchých způsobů, jak vybrat unikátní téma blogu“

    • Děkuji, Martine 🙂

      Domnívám se, že některé z těch konceptů zná většina lidí. Když se podíváš kolem sebe, tak v knihách a filmech se používají často. Pouze ne vždy se stane, že si na to vzpomeneš, když je to třeba.

      Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..