Václav Veselka: Blogr je v ČR nejlepší platformou pro blogery a blogerky všeho zaměření

Václav Veselka: Blogr je v ČR nejlepší platformou pro blogery a blogerky všeho zaměření

Blogerům se dnes otevírají široké možnosti, jak propagovat obsah svých článků. Jednou z nich jsou i agregátory blogů a jejich článků. Václav Veselka stojí za založením webu Blogr.cz, který od 1. září roku 2016 dokázal sdružit téměř 400 blogů. V rozhovoru se vedle představení Blogru dozvíte také to, čím se odlišuje od jiných agregátorů blogerů.

Václave, jak vůbec vznikl nápad založit Blogr?

S kamarádem jsme měli už více projektů, které ale nikdy nebyly dotaženy do konce, protože jsme v nich vždy našli nějaké mouchy. Když jsem pracoval pro jednu firmu a hledal blogery ke spolupráci, tak mě v diskuzi zaujala věta, že „blogeři si své blogy postnou všude, i když to třeba nedává smysl.“ Tak jsem si řekl, že to je přesně ta cílovka, kde propagace půjde relativně lehce. Dalším impulsem byl fakt, že v blogerských skupinách se neustále množily příspěvky: „Nemám co dělat, pošlete mi vaše blogy, okomentuji.“ Teď si může kdokoliv přes Blogr listovat náhodnými články, hodnotit je a komentovat.

Co v praxi obnáší správa webu jako je Blogr?

Kamarád odvedl dobrou práci již při tvorbě webu, takže nic velkého. Občas přečíst to, co nám lidé poslali. Máme nastavený interní algoritmus, který nás upozorní, pokud by někdo účelově hodnotil. Když se spustí, podíváme se na to, vyhodnotíme situaci a hodnocení třeba smažeme. Nejvíce času zabírá práce na vylepšeních.

Prozradil bys, jaké problémy jste v průběhu vývoje museli řešit? Někoho by mohly vaše zkušenosti při zakládání vlastních projektů obohatit.

 Většinou to byly problémy technického rázu, jakože na HTTPS nefungují iframy (proto je Blogr na HTTP, původně měl být na HTTPS). Pak samozřejmě problémy s hostingem a podobně. Problémy byly také se vzhledem webu, jelikož ani jeden z nás není grafik, takže jsme nevěděli, jak web vyšperkovat.

Hlavní stránka Blogr.cz
Hlavní stránka blogr.cz

Na internetu se nachází hned několik webů, které nabízejí možnost sdílení odkazů. Proč by si blogeři a blogerky měli vybrat právě vás?

My nejsme vlastně jenom agregátor blogových příspěvků. My tvoříme blogerskou komunitu. I když do ideálu to má ještě daleko. Většina agregátorů je postavená na tom, že založíš blog, přidáš svůj rss feed a už na ten web nemusíš nikdy přijít. Mimo to, většina agregátorů není  responzivních. Já chtěl, aby se na web opakovaně vraceli lidi. Nebál bych se říci, že jsme teď v Česku nejlepší platformou pro blogery a blogerky všeho zaměření. Existují stránky, které jsou zaměřeny na dívčí blogy a z nich se trochu inspirujeme, protože na nich je vidět, že kvalitu mají.

Jak moc se tvůj cíl o opakovaných návštěvách plní? Mohl bys třeba procentuálně vyjádřit, jaký je poměr vracejících se uživatelů?

Zatím se plní nad očekávání. 70% trafficu jsou opakované návštěvy.

O kolika registrovaných blozích se v případě Blogru vůbec bavíme?

K dnešnímu dni je to přesně 383 blogů.

 Jakým způsobem služby Blogru propagujete?

Nejvýznamnější zdroje návštěvnosti jsou Facebook, direct, organic a web pravednes.cz. Propagovali jsme vlastně jen pomocí FB skupin a pak nějakými komentáři na blozích. Nebylo potřeba nějaké velké propagace, protože jak již bylo řečeno, chtěl jsem udělat něco, co by se propagovalo samo. Nejlepší propagací pro nás je, pokud si blogerky nebo blogeři navzájem odkazují na svůj blog pomocí Blogru.

Blogr funguje relativně krátce. Co když blogery a blogerky po nějakém čase přestane bavit Blogr propagovat až opadne počáteční nadšení? Máte v takovém případě nějaký plán B?

Záložní plán mám v hlavě, nicméně nevím, jestli by se finančně vyplatilo ho udělat.

A o co by konkrétně šlo?

Zaplatit si PR články v médiích. Koupě reklamních ploch v metru, kde jich mnoho čeká na zaplnění. Zkrátka udělat placenou reklamní kampaň, která by cílila především na čtenáře. Do toho by se nám ale v tuto chvíli opravdu nechtělo. Jinak už máme natištěné letáčky. Ty budeme roznášet na strategická místa, kde se lidé dlouho zdržují. Dávat spěchajícím lidem letáček je totiž největší nonsens, který se děje ještě i v dnešní době.

Když už jsi zmínil cesty, kterými se lidé dostávají na Blogr, máte vypočítáno, jakým poměrem se vybrané varianty podílí na celkové návštěvnosti? Pokud to není moc interní informace.

Statistiky za posledních 30 dnů z GA (analytický nástroj Google Analytics pozn. autora):

  • Facebook – 37 %
  • Přímý vstup – 23 %
  • Google (organic) – 13 %
  • Právědnes (refferal) – 4,5 %
Blogr nabízí hned čtrnáct kategorií podle žánru blogu.
Blogr nabízí hned čtrnáct kategorií podle žánru blogu.

Všiml jsem si, že se mladé blogerky v poslední době často na sociálních sítích chlubí s profily založenými na vaší stránce. Čím si vysvětluješ tak rychlý zájem o vaše služby?

Blogerky chtějí nějaký feedback na svoji práci, chtějí lepší hodnocení, díky kterému se mohou posouvat dál v žebříčku. Konkurenční weby tenhle servis nenabízejí.

Jak si blogeři mohou dále zvýšit šance, že se v žebříčku umístí na vyšších příčkách?

O tom jsem psal celý příspěvek – Pod pokličkou Blogru. Pokud bych to měl shrnout, důležité je, aby o vašem profilu věděli všichni vaši čtenáři. Proto je výhodné dát například na konec článku odkaz na svůj profil na Blogru se slovy: „Jestli se líbil, tak ohodnoťte“. Původně jsme hodnocení chtěli dát jako widget na stránky blogerům, ale jsou s tím technické problémy kvůli FB loginu.

Všiml jsem si, že některé blogy mají v žebříčcích také označení „prémiový záznam.“ Prozradil bys, jaké má takové označení výhody a jak ho získat?

Výhody jsou takové, že „prémiový záznam“ se objeví vždy na prvním místě v dané kategorii, takže má potenciál větší návštěvnosti. Je to vhodné pro blogy, které si chtějí nahnat hodnocení. Zatím jsme je dávali pouze testerům, kteří nám pomáhali při vývoji. V budoucnu bude možné si danou pozici koupit. Zatím je pro nás těžké nastavit cenovou politiku. Službu totiž chceme udělat cenově dostupnou, což bude představovat velké množství administrativy. Proto ještě není v provozu.

Mohl bys být s tou administrativou konkrétnější?

 Administrativou myslím hlavně ruční zpracování platby a pak ruční nasazování prémiových záznamů. Platební bránu totiž zatím řešit z hlediska bezpečnosti nechceme. Byla by nutnost přejít na HTTPS. Uvažovali jsme o ceně 4 – 6 Kč za den, za umístění prémiového záznamu. Za předpokladu, že by si to alespoň 3 blogeři měsíčně zaplatili, tak by se nám zaplatil provoz webu.

 Trošku mě i překvapilo, když jsem na svém Blogr účtu našel zmínku o tom, že jsem posbíral „35 blogříků“. Prozradil bys nezasvěceným, co to ty blogříky jsou a k čemu je mohu využít?

Blogříci se získávají aktivitou (komentováním blogu, hodnocením článků a blogů). Později se udělá žebříček. Lidé, kteří hodně hodnotí a komentují blogy jsou pro blogery důležití. Vědí, že od těchto lidí získají zpětnou vazbu snáze a právě oni jim mohou pomoci k vyššímu hodnocení.

Pro Blogr jsou důležité: blogy, články, uživatelé. Zatím pracujeme dobře pouze s blogy. V článcích a uživatelích máme velké mezery. Proto jsme vytvořili Blogříky. Až zvládneme kvalitně pracovat s články a uživateli, tak se může Blogr rozrůst a být brán jako plnohodnotné médium se zajímavým obsahem. Zatím jsme totiž vycházeli jen z požadavků blogerů, teď se musíme začít zaměřovat i na potencionální čtenáře.

 Jak se stavíš k možnosti do budoucna nějakým způsobem monetizovat obsah na Blogru? Ať už formou reklam, případně nějakých placených výhod pro uživatele?

Určitě to téma je, provoz pár kaček stojí a rádi bychom v nebližší době byli alespoň na nule. Zvažujeme formu reklam, která by byla čtenářům nápomocná. Něco jsme vymysleli, ale nebylo by možné to použít plošně a ručně zadávat reklamu ke každé url by byl fakt opruz. Takže ještě nemáme jasno. Zvažujeme obojí.  Co se týče placených výhod, tak v budoucnu bychom chtěli na Blogr pozvat hlavně firmy, které domlouvají s Blogery spolupráce a z nich získat peníze. Platily by za zpřístupnění informací o návštěvnosti jednotlivých blogů a zajištění kontaktů na blogery. Vše je ale ještě v rané fázi. Nechceme kvůli reklamě přijít o návštěvnost.

Proč si myslíš, že by se firmám vyplatilo vás využívat jako mezičlánek pro komunikaci s blogery, když lze jednotlivé majitele webů oslovit přímo? Řada z blogerů kontakty na sebe zveřejňuje…

Protože bychom jim naservírovali všechny informace pohromadě, tedy návštěvnost blogů (pokud by byla k dispozici), jejich hodnocení a komentáře. Samozřejmě by se mohli domlouvat napřímo, ale informace od nás jim ušetří mnoho času.

Ukázka blogerského profilu na Blogru.
Ukázka blogerského profilu na Blogru.

V čem myslíš, že máte prozatím rezervy?

Zatím téměř ve všem :). Jednotlivé články blogerů by mohly být více na očích a také bychom chtěli, aby se s nimi lépe pracovalo. Také chybí nějaká poradna pro blogery. Chceme udělat i něco jako čtenářský účet, kde by lidé jen projížděli články. Díky tomu bychom na Blogr dostali i obyčejné čtenáře, kteří jen chtějí konzumovat informace.

To zní, že máte před sebou ještě hodně práce. Pokud by někoho váš projekt oslovil a chtěl se na jeho správě podílet, jaké lidi bys byl ochotný přijmout? Ať už z hlediska pracovního zaměření či jiných kritérií.

Celkem jistě potřebujeme grafika, takového člověka bychom možná mezi sebe vzali. Nicméně je to zatím jen práce bez honoráře a naopak musíme ještě dotovat provoz serveru a doménu. Takže nevím, zda by někdo měl zájem.

Co bys na závěr vzkázal lidem, kteří zvažují zaregistrovat svůj web na Blogr?

Ať se zaregistrují :). Zabere to jenom pár vteřin. Blogr budeme stále vylepšovat, a i když člověka nezaujme třeba teď, tak věříme, že v budoucnu ano. Budeme rádi za jakýkoliv návrh na zlepšení, který by posunul Blogr dál.

Václav Veselka: Blogr je v ČR nejlepší platformou pro blogery a blogerky všeho zaměření
5 (100%) 1 vote

2 komentáře u “Václav Veselka: Blogr je v ČR nejlepší platformou pro blogery a blogerky všeho zaměření”

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.