5 důvodů, proč na vás mají obrázky tak obrovský vliv

„Umění má manipulativní moc ovlivnit názory lidí.“

Tato věta od doktora dějin umění mi dodnes utkvěla v paměti. Uvědomil jsem si, že pouhá volba obrázků a fotek má zásadní vliv na to, jak budete vy nebo vaše tvorba vnímáni v očích ostatních.

Pokud pracujete s čtenáři blogu nebo jinak budujete veřejné mínění, zbystřete. Pochopíte, proč mají různá vyobrazení velkou moc a proč se vyplatí je aktivně využívat…

1) Obsah obrázků se přijímá bez námahy

patrik gajdoš holka u počítače

Lidé jsou přirozeně leniví. Daniel Kahneman v knize Myšlení rychlé a pomalé vyloženě zmiňuje, že „pokud existuje více způsobů, jak dosáhnout stejného cíle, lidé budou nakonec tíhnout k nejméně náročnému postupu.“

Osobně s tím problém nemám. Když se nad tím totiž zamyslíte, většina pokroku stojí na lidské potřebě si věci ulehčit.

Obsah fotky přijmete bez jakékoliv námahy mnohem snadněji než celý článek. Proto lidé tak rádi sledují Instagram.

2) Obrázky snadno osloví okolí

Patrik Gajdoš blog svatý
A věděli to už staří křesťané…

Raně křesťanské umění plnilo ve své době primárně užitnou funkci. Věřící spatřil určité biblické výjevy a pochopil jejich věroučné sdělení i bez toho, aniž by uměl číst.

Obrázky toto dělají i dnes. Z celkového osvětlení, pozadí i popředí cítíte, jakým způsobem na vás vyobrazení působí. Bez nutnosti číst písemný komentář.

Vaše vnímání přirozeně reaguje na určité vjemy. Pohled na dobře ozdobený dort často vzbudí chutě, rozkládající se mršina naopak odpor. Vizualice má při správném provedení obrovskou emociální sílu.

 

 

3) Obrázek je manipulace se skutečností

patrik gajdoš instagram shody
Na Instagramu tvrdím, že tohle chodím pěšky. Co když jsem to ale vyjel výtahem?

Tuhle myšlenku mi vnukl skvělý článek Adély Skládalové.

Fotka nikdy nezobrazuje plnou skutečnost. Vždy jde JEN o výřez z reality vytržený z kontextu.

Lidé ale většinou věří tomu, co vidí. Nedomýšlí si zbytek. Což může být velmi zrádné a kdo je šikovný, dovede z fotek udělat velice mocný nástroj sebeprezentace. Za minimální námahy.

Asi naštvu hodně lidí, ale jako první mě napadají sociální sítě maminek. Často vidíte fotografie miminek v kočárku, v náručí usměvavých rodičů, s hračkou v ruce. Celkově to budí dojem šťastné a spokojené rodinky.

Málokdy ale vidíte ty okamžiky, kdy dítě zlobí, dělá nepořádek a na rodiče dopadá stres a únava z rodičovských povinností. Což nikomu samozřejmě neberu za zlé a podle mě je to naprosto normální. Jen to prostě není něco, čím se většina lidí chce na veřejnosti chlubit.

Když nepočítám Dominika Landsmana 🙂

 

4) Lidé přikládají vizuálním symbolům význam

patrik gajdoš blog vlajka francie
Na vlastní obličej si nedáte jen tak něco…

Když se nad tím zamyslíte, je komické, že teroristům z Islámského státu stojí tolik trhavin za to, aby zničili kus šutru v podobě starověkých památek. Památek, které nemluví, nehýbou se a samy vám neublíží.

Přesto věnují tu námahu tomu, aby pořídili videozáznamy z toho, jak něco takového ničí. Protože v našich myslích máme zakódováno, že kdo ovládá symbol, má moc.

Sílu symbolů pocítíte i ve všedním životě.

Schválně. Kolik z vás má na mobilu či v peněžence fotku svých blízkých? Když jsem nebyl single, také jsem jako tapetu plochy využíval fotku bývalé přítelkyně.

Té fotce jsem přikládal velký význam. Hřála mě představa, že je vyfocená osoba se mnou.

A víte, co je nejlepší?

 

5) Vy všichni víte, že fotky tuto sílu mají!

patrik gajdoš blog smartphone
A Instagram na tom staví 🙂

Média, reklama, noviny, časopisy… všichni na tom staví. I vy.

Když vybíráte profilovou fotku nebo něco postujete na sociální sítě, nevěřím, že tam dáte ledacos. Téměř vždy to reprezentuje určitý záměr. Ať jde o sbírání lajků, osobní prezentaci a podobně.

Nepodceňujte sílu obrázků v článcích a sociálních sítích. 🙂

 

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s ostatními!

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

1 komentář u „5 důvodů, proč na vás mají obrázky tak obrovský vliv“

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..