Paradox volby. Proč lidé NEmají rádi neomezený výběr?

Současné většinové mínění hovoří jasně. Čím širší výběr máme, tím jsme svobodnější a ve finále i spokojenější.

Osobně s tím nesouhlasím. Dokonce tvrdím, že tento mýtus někdy škodí. I ve chvíli, kdy lidé tvoří obsah webových stránek. Proč?

 

Co způsobí příliš velký výběr u webu?

Když někdy budete v supermarketu, všimněte si, jak se někteří lidé chovají u oddělení s mléčnými výrobky a masem. Zastaví se a koukají. Čím rozmanitější zboží, tím déle vybírají.

Dojde vám to především ve chvíli, kdy zákazníky objíždíte s vozíkem. Hlavně v jednom nejmenovaném Penny v Jihočeském kraji, kde někomu přišlo jako dobrý nápad šetřit místem tím, že regály dá co nejblíž k sobě. Že se tam pak nedá projet už nikoho moc nezajímá.

Lidé na webu se chovají podobně. Když jim na jakoukoliv stránku dáte příliš lákadel ke kliknutí, zvýšíte šanci, že se uživatelé dostanou do rozhodovací paralýzy.

V lepším případě nekliknou tam, kam chcete (odběr, sdílení, nákup). V tom horším stránku hned opustí.

Osobně preferuji minimalismus a vzdušný design. Necpu na web nic, co uživatelé nezbytně nepotřebují. Příliš velký výběr v tomto případě většinou škodí.

 

Proč je méně někdy více?

Knihu Paradox volby (v originálu The Paradox of Choice) napsal americký psycholog a sociolog Barry Schwartz. Poprvé jsem o ní slyšel při přednášce mého kamaráda Pavla Šindelky. Vzpomněl jsem si na ni nedávno, když jsem si na internetu vybíral protein.

Schwartz varuje před negativními důsledky přehnaného výběru. Jeho badatelské výsledky jsou prosté:

 

Příliš široký výběr komplikuje rozhodování

Jakožto moderní internetový uživatel jsem při výběru proteinu navštívil Heureku. Kde jinde bych si dočetl tak podrobné srovnání?

Jenže ejhle. Vyhodilo mi to 2424 výsledků. Pokud bych každý den zkoušel jeden z nich, zabiji tím necelých sedm let života.

Schwartz šel ještě dál. Vypočítal, že pokud by vybíral hi-fi systém v obchodě s elektronikou kousek od domu, může ho sestavit z přibližně 6,5 milionu variant.

Protože nejsme úplně hloupí, dovedeme si v určitých situacích výběr ulehčit. Cenou, rozměry, barvou atd. Když máme dost informací.

Pointa Paradoxu volby ale zní, že když před řadu lidí postavíte přehnaně velký výběr, jsou často natolik ochromeni rozhodováním, že si nakonec nevyberou nic. Já si třeba svůj vhodný protein dodnes nevybral. Z prostého důvodu…

 

Příliš široký výběr zvyšuje hodnotu obětované příležitosti

Kdo nestudoval ekonomii, toho by možná zajímalo, co to je obětovaná příležitost. Když si při trávení pátečního večera vyberete návštěvu hospody před televizí, televize je vaše obětovaná příležitost. Možnost, kterou ztratíte upřednostněním jedné volby před druhou.

Při výběru proteinu jsem samozřejmě i nějaký vyzkoušel. Několikrát. Nevyhovovaly mi.

Peněženku to příliš nezatížilo. Ale hrozně mě štvalo, že jsem si z toho širokého výběru zrovna já vybral ten špatný. Šíleně ve mně hlodala představa, že jsem z těch všech variant mohl vybrat lépe. Vždyť z těch dvou tisíců přece musí existovat lepší! Částečně to souvisí s třetím bodem…

 

Příliš široký výběr zvyšuje naše očekávání

Dodnes nosím společenský oblek, který jsme před pár lety vybrali s kamarádkou. Ačkoliv mi nemusí padnout úplně perfektně, nevadí mi to. My muži nemáme tak široký výběr a rozmanitost druhů nelze srovnávat s dámským společenským oblečením.

Ono když oblek nosíte hlavně při zkouškovém jako já, máte většinou jiné starosti.

Větší problém nastává u výběru triček. Dnes máte mraky druhů, potisků, barev a podobně. A ačkoliv si třeba nějaké vyberu, občas se cítím zklamaně. Proč?

Protože ve mně panuje představa, že z toho obrovského výběru bych měl být schopný najít něco, co je přesně podle mého gusta. Mám vyšší očekávání z nabídky.

Když už si nějaké triko koupím, více si během nošení všímám případných nedostatků. Což mě vrací k myšlence předchozího bodu – co kdybych tenkrát vybral lépe?

 

Závěrem

Osobně mě těší, že žijeme v době, která nám nabízí tak široké možnosti.

Každá věc má ale svoji stinnou stránku a příliš široký výběr není výjimkou. Pokud se vám článek líbil, budu rád za sdílení dál.

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

3 komentáře u „Paradox volby. Proč lidé NEmají rádi neomezený výběr?“

  1. Možnost volby je mýtus, velký mýtus, kterému lidé podlehli ve víře, že si mohou svobodně vybrat. Zrovna ten supermarket. Vejdete do obchodu, nalevo regály plné různých potravin, napravo regály plné různých potravin. Ve skutečnosti to jsou jen dva druhy. Buď jídlo z kukuřice (GMO) nebo ze sóje (GMO). To samé u pultu s jogurty. Nakonec je to všechno kukuřičný škrob s fruktózovým sirupem (z té samé kukuřice), ochucen nějakou příchutí. A pak se lidé diví, že jí jogurty a nejsou zdrávi.

    Na webu možná lidem dáváme méně možností na výběr, pak spíše kliknou na CTA. Zato v obchodech je cíleně zahltí množstvím na výběr, pak lidé bezradně sáhnou po prvním (levnějším) výrobku a už se nezajímají, z čeho je vyroben. Prachy zůstanou v marketu.

    Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..