Jak si najít mentora, který vás kariérně posune

Mentoring, kdy vám další osoba předává své zkušenosti, beru za nejefektivnější způsob posouvání znalostí. V článku vám ukážu, jak takového člověka vybrat, co od toho očekávat a mé vlastní chyby, kterým se vyvarujte.

Sepište si, co hledáte a v čem vás může mentor posunout

Na papír či digitálně v odrážkách sepište, jaké oblasti aktuálně řešíte. U mě to jsou pracovně třeba věci tohoto typu.

  • Řízení digitálního mixu
  • Výzkum
  • Projektové řízení
  • Branding
  • Finance, rozpočty, cena
  • Analytika
  • Performance
  • Digitální marketingové kanály obecně – SEO, e-mailing, sociální sítě, weby atd.
  • Komunikace
  • Psaní
  • Řízení času

Každý bude mít jiný seznam v závislosti na pozici, náplni práci, situaci projektu.

Můžete jít pak ještě o úroveň dál a přiřadit si k oblastem i konkrétní problémy. Líp tím zacílíte zájem.

Já třeba historicky řešil tyto věci.

  • Finance – Neuměl jsem si nacenit práci a netušil jsem, jak k tomu přistoupit.
  • Kariéra – Jak získat dobrou práci?
  • Spolupráce – Jak formulovat zadání pro dodavatele, aby mi dal očekávaný výstup?
  • Copywriting – Jak otextovat vstupní stránku, aby přinášela konverze?
  • Komunikace – Jak se prodat na pohovoru?

To vše pravděpodobně máte v hlavě a tak si nejspíš říkáte, proč to psát. Já co si nenapíšu, o tom tak hluboce nepřemýšlím. Navíc jak mám věc před očima, líp nad tím přemýšlím. Vidím nové spojitosti a kontext.

Seřaďte si důležitost témat

Můj seznam výše ani zdaleka není kompletní. Přesto obsahuje dost různorodých věcí a kdybych řešil hledání mentora na všechno naráz, bouchne mi z toho hlava. V tom lepším případě oslovím člověka na špatnou oblast a ztrácím čas. V tom horším raději neoslovím nikoho.

Abyste to měli jednodušší, seznam si prioritizujte.

Já to dělám podle kombinace naléhavosti, peněz, zájmu.

Co mě teď nejvíc pálí a když to vyřeším, přinese mi to nejvíc peněz, úspory času nebo dobrého pocitu?

Upřímná odpověď by vás měla nasměrovat. Nebo alespoň vyškrtáte nesmysly.

Když to neumíte sami, obraťte se na okolí

Co vidím kolem sebe, tak čím jsou lidé juniornější, tím hůř si na tohle umí odpovědět. Protože mají tendenci sosat od každé věci něco a nemají v tom pořádek.

Řešení? Řekněte si o zpětnou vazbu. Šéfovi, kolegům, okolí. Tím vás snáze popostrčí k tomu, co řešit.

Pokud i to selže, pak vidím poslední možnost. Všímejte si, jaké úkoly nejčastěji řešíte a mají význam pro vaši práci.

Najděte si vhodného mentora na vybranou oblast

Tady sahám po několika možnostech, kde čerpat.

  • Rozhovory v médiích
  • Konference
  • Soutěže a ocenění
  • Oborové katalogy a výběry osobností
  • Doporučení známých

Rázem můžete narazit na problém, že lidí může být moc nebo naopak málo.

Když třeba zůstanu u marketingu, tak jen portál Na volné noze eviduje 117 lidí v oboru ke dni napsání tohoto článku. Reálně jich bude mnohem víc.

Já když řeším výběr mentora, rozhoduji se na základě kombinace těchto faktorů.

  • Odbornost – Je ten člověk dost chytrý v té oblasti na to, aby mi něco předal?
  • Osobnost – Je mi ten člověk dost sympatický na to, abych s ním spolupracoval?
  • Dostupnost – Je ten člověk dost flexibilní, aby na mě měl čas? Můžu si ho vůbec dovolit?

Tady přichází na řadu druhý problém. Když to řeknu na plno, ani u jednoho z toho nemáte 100% jistotu.

  • Odbornost – Ten člověk může být dobrej, ale taky diletant, který se umí jen dobře prodat.
  • Osobnost – Ten člověk může být navenek fajn, ale lidsky zmetek, který umí vybudovat mediální tvář.
  • Dostupnost – Ten člověk může být dostupný, ale taky na vás může začít časem kašlat a hrát mrtvýho brouka.

Už jsem se mnohokrát spálil u lidí, kteří měli vybudované jméno. Už mě i mnohokrát příjemně překvapili lidé, o kterých jste pravděpodobně nikdy neslyšeli a já je potkal šťastnou náhodou.

Přesto bych to nekomplikoval. Prostě dejte při výběru na intuici a pocit. Při nejhorším prostě ucítíte, že to nedává smysl a půjdete dál.

Oslovte mentora s nabídkou spolupráce

Teď ta pro mě nejzábavnější část.

Obecně radím – miřte co nejvýš. Jen málokoho ve svých očích upřímně uznávám jako odbornou autoritu. Když už tedy do někoho investuju čas a někdy i peníze, jsem sakra náročný v tom, komu důvěřuji. Jen proto, že třeba v tuhle chvíli nemáte nějak vybudované jméno to ještě neznamená, že se máte bát oslovit nějakého top specialistu.

Dnešní doba sociálních sítí umožňuje i kontaktování člověka z druhé strany světa. Já už takhle radil i holce z Japonska. Berte to tak, že vás nelimituje firma, kde děláte a ani země, kde bydlíte. Jen vaše kuráž. Nejhorší věc, co potenciální mentor může udělat? Neodpoví. A z toho se svět nehroutí.

Pro detaily radím přečíst článek o tom, jak úspěšně oslovit influencera.

Když vypíchnu to podstatné, váš cíl v první fázi oslovení není hned navázání spolupráci. Jde o získání odpovědi.

Proto jdete krůček po krůčku a berte to jako hru. Napřed oslovte mentora s tím, o co vám jde, proč jste si vybrali zrovna jeho a zda to můžete probrat. V ideálním případě toho člověka v druhé fázi dostanete na schůzku nebo na hovor.

Tam už to pak trochu připomíná rande. Dobrý mentor je zpravidla fakt top člověk ve svém oboru a jako takový nabídky přehrabuje vidlemi. Aby vám věnoval čas ve svém plném kalendáři, musí z vás cítit potenciál a získat chuť s vámi spolupracovat. Záleží pak na vás, co z toho vykřešete.

Těmto chybám se vyhněte při hledání mentora

Dnes mentoring řeším z obou stran. Občas se někdo ozve s prosbou o pomoc a sám také cíleně hledám lidi, kteří mě mohou posunout. V obou případech jsem si všiml pár chyb, které bych rád vypíchnul.

1) Nevyjasníte si s mentorem očekávání

Na začátek doporučuji si vyjasnit jasná pravidla. Co budete řešit. Jak často se budete scházet a podobně.

Mně se třeba úplně v začátcích stalo, že mentor chtěl něco řešit prakticky denně a když jsem mu hned druhý den neodpověděl, bral to hned za ztrátu času. U jiného jsem naopak chtěl řešit aktuální věci a jen domluvit se na schůzce trvalo měsíce.

V obou případech stál problém na špatném očekávání z obou stran.

2) Nemáte připravené konkrétní dotazy k řešení

Tento problém osobně tolik nezažívám. Nerad totiž kecám o ničem. Proto když už si čas na rozvojové sezení najdu, chci si z toho většinou něco konkrétního odnést.

Spousta lidí okolo ale naráží na situaci, že se domluví setkání, ale nedovedou se dobrat ke konkrétní věci, v čem se konkrétně posunout. To pak ztrácí čas obě strany.

Mentor není od toho, aby vymyslel věci za vás. Tu tíhu zodpovědnosti a proaktivity musíte sami utáhnout. Dotyčný vás pouze nasměruje, pokud jdete mimo.

3) Rady neaplikujete do praxe

Po konci setkání si rád dávám přehled, co se bude dít příště. Není ale nic horšího, že nějakou konkrétní radu dostanete, ale lenost či neochota zabrání konkrétní tip převést do praxe.

To pak mentor rychle ztrácí chuť dál spolupracovat. Proč by trávil čas s někým, kdo ho ve finále ignoruje?

4) Omezujete se pouze na člověka podle sympatií

Jak píše Rich Handler ve 100 kariérních radách, mentor nemusí být nutně člověk, kterého máte nejvíc v oblibě. U mě naopak šlo často o člověka, který mi často nejvíc zatopil.

  • Shodil věc, kterou jsou roky bral za správnou.
  • Otevřel nepříjemné téma, které mi pak nedalo spát.
  • Nastavil zrcadlo, jehož odraz ne vždy vypadal hezky.

To vše ale mělo efekt. Vybírejte člověka, od kterého chcete znalosti. Ne lásku. Tu vám dá životní partner.

5) Vyhýbáte se placenému mentoringu

Čím jsem starší, tím víc si myslím, že rad zdarma si málokdo váží.

Za sebe musím říct, že když jsem v situaci uvázán alespoň nějakou částkou, přistupuji k celému procesu úplně jinak.

Cesta není jen v penězích. Můžete pro mentora občas pracovat nebo mu být přínosem v jiných věcech. Máte kontakty, vlastní znalosti, obohacující názory… cokoliv. Záleží pak na vaší ochotě směňovat jednu věc za druhou.

Může se i samozřejmě stát, že narazíte na top člověka, kterého natolik zaujmete, že vás mentoruje zadarmo. Pak gratuluji, trefili jste do černého.

Přínos mentoringu stojí na vaší proaktivitě

Nečekejte.

Nečekejte, že vás mentor jen tak osloví.

Nečekejte, že vám mentor vše vymyslí.

Nečekejte, že za vás mentor vše udělá.

V čemkoliv se chcete posouvat, stojí zodpovědnost na vás. Mentor to vše může akorát urychlit. Tak tuto šanci nepromarněte.

Jaké máte zkušenost s mentoringem vy? Podělte se v komentářích. 🙂

Ohodnoťte článek!

2 komentáře u „Jak si najít mentora, který vás kariérně posune“

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..