Skoleni-jak-na-site-recenze-patrik-gajdos

17 tipů ze školení Jak na sítě od Michelle Losekoot a Elišky Vyhnánkové

Kurz Jak na sítě měl vyřešit můj problém. Dlouhodobě mě brzdila stagnace a stereotyp toho, jak nad sociálními sítěmi přemýšlet. Potřebovalo to novej impuls. Nápad. Postup. No a protože Dianka Zadáková napsala 17 tipů z knihy obou školitelek, já si vypůjčím koncept a napíšu to samé. Jen o školení.

Rychlá recenze školení Jak na sítě

Dvoudenní kurz vás provede skrz na skrz principy sociálních sítí. Odnesete si, jak nad nimi přemýšlet, co na ně dávat a jak obsah promovat i vyhodnocovat. Průběh šikovně balancuje mezi teorií i praxí. K ruce dostanete i knihu (kterou kurz obsahově doplňuje), cvičebnici a dvě milé školitelky. Kvalitativně to u mě stojí na úrovni školení Honzy Řezáče a Kvasničky, takže určitě doporučuji.

1) Nezáleží na počtu fanoušků. Rozhoduje jejich aktivita

Spousta správců sociálních sítí se honí za počtem fanoušků. Čím víc jich máte, tím líp. Ne?

Ne.

Sociální sítě hodnotí jejich aktivitu. Paradoxně na tom budu líp, když mám 200 fanoušků a 50 z nich bude aktivní než stránka s 1000 fanoušky a 50 aktivními lidmi.

Eliška s nadsázkou říkala, že se bojí každého nového sledujícího stránky. Nikdy totiž neví, zda půjde o aktivního člověka, nebo o mrtvý účet.

Proto:

  • Nezvěte na svou stránku každého známého z Facebooku.
  • Nekupujte fanoušky.
  • Nedělejte zbytečně soutěže s cílem získat nové fanoušky.

2) Stories do budoucna pravděpodobně zastíní klasický feed s příspěvky

Řešili jsme to na obědě. Řešili jsme to na školení. Řešit to budu i tady.

Na Instagramu řada uživatelů jako první projíždí Stories. K feedu jde až pak. Tato změna chování pak naznačuje, jaký obsah upřednostňovat.

Na tento trend reagují i ostatní sociální sítě, které se Stories nějak pracují.

Interaktivita vládne a v dohledné době si moc patrně udrží.

Jak-na-site-tipy-instagram-stories-skoleni-patrik-gajdos
Co nám doporučovali pro Stories?

3) Hackněte lidi. Ne algoritmy sociálních sítí

Nejcennější věcí na sociálních sítích je pozornost. Čím častěji ji získáte, tím lépe.

Spousta lidí přemýšlí nad tím, jak oblafnout algoritmus. Problém je, že ten se mění neustále. Co mohlo fungovat včera, nemusí platit následující týden.

Věnuje tedy víc času lidem a tomu, co je zajímá. Když jim půjdete naproti, vše ostatní přijde samo.

4) Pište to pro Karla

Už jste slyšeli o personách? Takových těch fiktivních postavách, které představují vaši cílovku?

Pro sociální sítě si můžete dosadit tuto univerzální cílovku. Tohle je Karel, seznamte se. Člověk, který s velkou pravděpodobností sleduje vaše sociální média. Cokoliv sdílíte, ptejte se na jednoduchou otázku:

„Dá to Karel?“

5) Vaše firma nikoho nezajímá

Kolik sledujete firem na Facebooku?

5? 10? Možná 15? Taky jsem si myslel.

Podle Facebooku 158. Vím z hlavy tak o 5. Obsah drtivé většiny z nich nikdy neuvidím. Důvod?

Vždy existuje něco zajímavějšího a Facebook upřednostňuje obsah vašich přátel na úkor firemních stránek.

Firma nesoutěží na sociálních sítích s jinými firmami. Konkuruje postům bejvalky, současné přítelkyně, nejlepších přátel, rodiny…

Váš obsah musí být tak dobrej, aby dosáhl alespoň po kotníky výše zmíněným konkurentům. Kruté. Ale pravdivé.

6) Lajky by měly patřit firmě, ne samotnému postu

Každému příspěvku dejte byznysový kontext.

Když nasdílíte samotnou fotku dortíku, lidé maximálně dostanou chuť na sladké. Vám to ale nikoho nepřivede. Stačí ale připsat, že dortem oslavujete výhru v soutěži a už to vyzní lépe.

Vždy se ptejte:

  • Dá to Karel?
  • Proč by to mělo mou cílovku zajímat?
  • Čeho chci dosáhnout?
Ukazka-vycpavkovy-post-facebook
Co tohle říká o firmě? Nic. Fotka pořízená z knihy Jak na sítě.

7) První verze textu se hází psům

Nikdy. Nikdy. NIKDY nedávejte na sociální sítě první verzi textu. Vždy upravujte.

Existují 2 tipy pro text postů.

  • Má dobrý příběh (pak délka nevadí).
  • Zvládnete to přečíst na jeden nádech.

Michelle nám doporučovala představu, že obsah postu někomu šeptáme v kavárně. Přirozeně nás to nutí mluvit co nejstručněji.

Vedle zkracování hlídejte, zda text působí dostatečně konkrétně a jestli neobsahuje korporátní nesmysly. Měl by zároveň souviset s 3 otázkami z 6. bodu.

8) Každá ze sociálních sítí funguje jinak

Proto nedávejte na každou z nich úplně stejný obsah. A když už nic jiného nezbude, upravte ho na míru konkrétnímu kanálu.

Přemýšlejte nad sociální sítěmi zjednodušeně takto:

  • Facebook je jako hospoda.
  • Twitter je jako koktejlová párty.
  • LinkedIn je jako pracovní porada.
  • Instagram je jako rande s ex.

9) Nebuďte spoďároví skřítci

Tento pojem ze seriálu South Park s oblibou využívá Adam Zbiejczuk. Vypůjčím si citát z jeho rozhovoru o sociálních sítích:

„Já mám v různých školeních a vykládáních takový screenshot ze seriálu South Park, kde jsou spoďároví skřítci. Je to z toho dílu, kde skřítci kradou spoďáry a vezmou ty kluky do svého podzemí, kde se kluci zeptají skřítků proč to dělají. Oni potom říkají: „My tady máme takový byznys plán“. A jejich byznys plán je: „Fáze 1 – sbírat spoďáry, fáze 2 – otazník, fáze 3 – profit“. Kluci se tedy ptají, co je ta fáze 2. Trpaslíci na sebe najednou koukají a nikdo vlastně neví. Nějak se na to zapomnělo.“

Ujasněte si, co chcete a jak toho dosáhnete. Ideálně přes strategii. Ta by vám měla odpovědět na tyto otázky:

  • Jak fungujeme teď (analýza)
  • Čeho potřebujeme dosáhnout (cíle)
  • Jak toho dosáhneme (strategie)
  • Jak to budeme měřit (co budeme vyhodnocovat)

10) Nepište pro všechny

Copywriting umí kromě získání zákazníků další cennou věc – odfiltrovat nežádoucí klientelu.

Řekněte si, za čím vaše značka stojí a za čím nikoliv. To promítněte do komunikace na sociálních sítích. Vyjadřujte názory a stůjte si za nimi.

Část lidí tím odradíte. Možná i naštvete. Ale ti, kteří s vámi názorově souzní, si vás zamilují.

11) Nepopisujte. Vyprávějte

„Kočka seděla na rohožce není příběh. Kočka seděla na rohožce pro psa je příběh.“

– John le Carré

Využívejte příběhy.

  • Uvážete si čtenářovu pozornost.
  • Vzbudíte snáze emoci.
  • Dáte situaci kontext.

Že to umí jen spisovatelé? Tvůrčí lidé? Kreativci?

Nesmysl!

Schválně si vzpomeňte, jak jste někdy omlouvali pozdní příchod, pozdě dodaný úkol a podobně. Vsadil bych se, že tam většinou zazněl nějaký příběh. Tu reálný. Tu vymyšlený.

Občas to využívám i já. Hlavně to na mě nepráskněte kolegům z kanclu. 😃

12) Oslovte zákazníky v každé fázi nákupního cyklu

Ne všichni fanoušci stránky jsou vaši potencionální klienti. A pokud se zajímají o vaše služby, neznamená to, že vás berou jako první volbu.

Já jako copywriter prakticky nedělám nic jiného, než že posouvám lidi po fázi uvědomění z roviny nezájmu (nic o vás nevím a nechci vaše služby) do bodu cílené akce (známe se a chci vás).

Přemýšlejte, co zrovna řeší člověk na druhé straně. A dávkujte obsah tak, abyste ho posunuli blíž k cíli. Ne všichni hned chtějí vrazit peníze právě do vás. Někteří potřebují popostrčit.

13) Jeden post má jeden cíl

Platí to u newsletterů, vstupních stránek i postů na sociálních sítích.

Cokoliv publikujete, ptejte se, co má člověk po přečtení příspěvku udělat. Jednu věc. Čím víc věcí budete po lidech chtít, tím spíš neudělají nic.

14) Kreativita se dá naučit

Stačí, když cíleně občas vyjdete ze svých zajetých norem a děláte něco, co vám není vlastní. Existuje na to spoustu cvičení. Třeba:

  • Používejte na vše druhou ruku, než jste zvyklí.
  • Přečtěte si časopis z oboru, který vás vůbec nezajímá.
  • Pozvěte na kafe někoho, koho už dlouho obdivujete.

Já občas zajdu do nějaké kavárny, kde jsem nikdy předtím nic nepsal. Najednou víc zpozorním a hlava mi pracuje víc než ve známém prostředí.

Jak-na-site-spolecna-fotka-ze-skoleni
Na závěr jsme dali s účastníky společnou fotku ze školení.

15) Vraťte se k podstatě sociálních sítí

Propojujte se s ostatními.

Firmy často chybují v tom, že jen publikují na svém profilu a čekají, kdo k nim přijde. Holky to přirovnávaly k dětem, které si osamoceně hrají na pískovišti jen se svými bábovičkami a diví se, že se s nimi nikdo nechce bavit.

Opusťte někdy firemní profil a koukejte, co se děje kolem. Komentujte, doplňujte, reagujte na ostatní.

16) LinkedIn je nejpodceňovanější sociální síť

Když něco dáte na Twitter, se štěstím to bude sbírat ohlas pár hodin po odeslání tweetu (název příspěvku na Twitteru).

Když něco dobrého nasdílíte na LinkedIn? Občas na to lidé reagují i měsíc po publikování.

Už to dávno není jen HR nástroj. Eliška to vnímá jako konferenci, která běží 24 hodin denně 7 dní v týdnu. A záleží jen na vás, jestli v ní chcete účinkovat.

Obsahově tu zatím není tak velká konkurence. Pokud sem chcete naskočit, teď je nejlepší čas.

17) Přemýšlejte kriticky nad cílením reklamy

Ne každé cílení funguje stoprocentně. Vždy kriticky přemýšlejte nad tím, čeho chcete reklamou dosáhnout a kdo je člověk, kterého chcete oslovit.

Pokud třeba cílíte na vzdělání a zaměstnání, často narazíte na skutečnost, že to lidé u svých profilů nevyplňují nebo používají jiné.

Dávejte si také pozor na příliš malou cílovku. Podle Elišky je ideální velikost minimálně 10 tisíc lidí.

Ohodnoťte článek!
[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Patrik Gajdoš

Copywriter v konzultační společnosti Acomware. Řídím se heslem „Co neprodává, není kreativní.“ Spolupracoval jsem například s magazínem Mladý podnikatel, agenturou Inizio a portálem osobního rozvoje YeahCoach. Rád sdílím užitečné myšlenky z vybraných knih. Stáhněte si je také.

2 komentáře u „17 tipů ze školení Jak na sítě od Michelle Losekoot a Elišky Vyhnánkové“

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..