proklikovost webu hra o trůny

Fígl ze seriálu Hra o trůny, jak zvýšit konverze a proklikovost webu

Znáte ho.

Zažíváte ho.

Podléháte mu.

Přesto s ním cíleně málokdo pracuje.

Řeč je o jednom marketingovém triku. Stáří? Jako lidstvo samo. Účinnost? Jako sekáček na nevinném selátku.

Chcete zvýšit proklikovost? Návštěvnost článků na blogu? E-mailovou databázi kontaktů? Pak tento trik určitě oceníte…

Open loop, efekt nakousnutého jablka? Já říkám zvědavost!

Tento trik jsem nevědomě využíval v textovém RPG. Donedávna jsem ale netušil, že má i ofíko název.

Open loop je marketingová technika, která:

  1. Provokuje čtenářovu zvědavost
  2. Udržuje jeho zájem
  3. Vede ho k akci, kterou chcete

Miluji ji. Protože spojuje jednoduchost s ďábelskou účinností.

Úspěšně s ní píšu texty, tvořím zajímavé prezentace do školy. Jo a když mám jednou za čas kecavou náladu, užívám to u vypravování.

Jak open loop při zvýšení konverzí funguje?

Na tomto lineárním postupu:

  1. Vzbudíte zvědavost
  2. Vybudujete očekávání
  3. Vyzvete k akci, po které zvědavost ukojíte
  4. Čtenář provede akci
  5. Odhalíte tajemství/věc/cokoliv, co zvědavost ukojí

Kdysi jsem měl prezentaci na vynikající knihu Umění diplomacie od Henryho Kissingera. Rozebíral jsem kapitolu o přerušení izolacionistické politiky, kterou Spojené státy praktikovali před 2. světovou válkou.

Jak ale udržet pozornost lidí u mé prezentace? Potřeboval jsem si získat jejich zájem. Proto jsem to celé postavil na příběhu, který postupně odhaloval své tajemství.

Po vysvětlení dějinného kontextu dostalo publikum následující dotaz:

„Jak přesvědčíte americké veřejné mínění, které podporuje izolacionismus, že je válka v zájmu USA?“

V tu chvíli jsem postavil posluchače před nějaký problém. Přál bych vám vidět jejich zájem v očích, když dumali nad vyslovenou otázkou.

Každý následující slajd postupně odhaloval střípky z celého postupu. Lidé na semináři zůstali napjatí až do posledního slajdu, kde došlo k rozuzlení celého děje.

Kde se open loop dá použít?

1. Zvýšení návštěvnosti článků

Při psaní lákavých titulků, u upoutávky na sociálních sítích a podobně. Dost možná právě vy čtete článek díky tomu, že jsem na vás efekt nakousnutého jablka použil.

Napíšete úvodní text, který zapůsobí tajemně. Vzbudíte zájem a očekávání. Něco naznačíte, ale pointu čtenáři odhalíte až ve chvíli, kdy se k vám proklikne.

Sám tohle dělám pořád. I v podnadpisech.

2. Více odběratelů newsletterů a fanoušků na sociálních sítích

Slibte uživatelům nějaký užitečný obsah výměnou za e-mail či odběr na sociálních sítích.

Čtenář bude zvědavý a pokud tuto techniku provedete správně, získáte ho. Jen bacha, abyste v uživateli nevzbudili až přílišné očekávání. Pak se taky snáz stane, že ho váš bonusový obsah urazí a už ho na webu nikdy nepotkáte.

3. Navedení k objednávce

Tento trik jsem kdysi použil při psaní rad pro řidiče aut.

Naznačil jsem několik tipů, co si u svého auta hlídat s příchodem jara. Se závěrem, že toho existuje víc a mechanici v servisu rádi pomohou s radami i následnou prohlídkou vozidla. Vše uzavřeno odkazem s výzvou k akci.

Čtenář si pak řekne, že chce vědět víc. Pokud mu zvědavost nedá, proklikne se dál.

Proč zvědavost pro zvýšení proklikovosti funguje? Zeigarnik effect!

Lidem v hlavě mnohem víc uvíznou přerušené a nedokončené věci.

Mě třeba pravidelně provází nešvar, že rozdělávám více věcí najednou. Rozečtu knihu, rozepíšu článek, slíbím doplnění restů… a pak z toho mám bordel. Protože na každou tu rozdělanou věc furt myslím!

Ale jakmile danou věc dodělám, zmizí z hlavy.

Tenhle faktor nese název po Blumě Zeigarnikové. Ta blíže rozpracovala pozoruhodný fakt. Servírky si v restauraci víc pamatovaly nezaplacené objednávky než ty vyřízené.

Koncept open loop na tomhle staví. Kdykoliv něco zajímavého poodhalíte, lidé chtějí vědět i zbytek. Bude jim to v makovici strašit do doby, než se dozví vše.

Aby to ale fungovalo, musíte se držet zásadního pravidla. Jeden prvek = jeden cíl. Pokud v jednom příspěvku na Facebooku budete chtít moc akcí najednou, bouráte čtenářům soustředění.

Jednou jsem prováděl e-mailový pokus. Rozeslal jsem odběratelům jeden newsletter, kde na ně čekaly dvě tlačítka. Jedno na přečtení článku, druhé na stažení souboru. Výsledek? Jeden klik na článek.

Pak jsem rozeslal další dva e-maily s obsahem, který se dost podobal úplně prvnímu newsletteru. Jen s tím rozdílem, že jeden z těch dvou e-mailů vedl odběratele ke stažení souboru, druhý k přečtení článku. V obou čtenáři měli míru proklikovosti přes 50 %.

A co je to tajemství Hry o trůny?

Vše vysvětluje pojem Cliffhanger. Používá to prakticky každý úspěšný seriál. Rozvedete zajímavý děj. Pak se začne schylovat k tomu nejzajímavějšímu a…

…konec s komentářem „Pokračování příště“. Chcete pokračování? Ha, máte smůlu! Musíte mrknout na další díl či sérii.

Ani nevíte, jak hrozně mě to štve! Ale vždy poslušně na pokračování kouknu.

Mrkněte třeba na tuto závěrečnou scénu z druhé série seriálu Game of Thrones…

Rutinní hlídka se v závěru zvrhne k překvapivému příchodu nemrtvé armády Bílých chodců, která pochoduje dál.

Ale co se bude dít poté? Zabijí bílí chodci hrdinu v závěru? Přežije? To se dozvíte až během třetí série Hry o trůny.

Teda, já bych vám to i prozradil, že jo. Ale nebudu spoilerovat přeci. 😀

Efekt open loop jsem na vás užil i já. Nadpis naznačil, že existuje propojení se známým seriálem. Ale pointu jsem vám prozradil až tady, abych vás přiměl dočíst celý blogpost. 🙂

Zaujal vás článek? Odebírejte mě e-mailem přes formulář pod článkem, ať nepřijdete o další.

3 komentáře u “Fígl ze seriálu Hra o trůny, jak zvýšit konverze a proklikovost webu

Napsat komentář