Recenze Školení copywritingu a psaní pro web od H1

Školení webového copywritingu od Lucie Hrdinové mě lákalo delší dobu. Když uvolnění koronavirových opatření umožnilo vstoupit do školících místností agentury H1, neváhal jsem. Stálo to za to?

Zjednodušená recenze Školení copywritingu a psaní pro web

Povedený kurz pro začátečníky a mírně pokročilé. Během jednoho dne předá nezbytné základy pro webové psaní. Ať jde o samotné principy reklamní textařiny nebo základy SEO i UX, což beru jako nutnost pro webového copywritera. Úvod sice vyzněl dost technicky, ale když to překousnete, dostanete praktické tipy, jak posunout své psaní dál.

Když obsah, tak strategicky

Lucie nám kladla na srdce, abychom si před psaním vždy ujasnili tuto zlatou čtveřici informací.

  • Pro koho píšeme?
  • Jakým jazykem píšeme?
  • Jaké informace zákazníky zajímají?
  • Jaké kanály pro text využijeme?

Nuda? Jo. Jenže bez tohoto základu text často ztrácí efekt. Zajímá vůbec vaší cílovku to, co píšete? Řešíte jejich konkrétní situaci? Když ne, jejich přízeň pravděpodobně získá někdo jiný.

Omílá to snad každá konference, kde zazní copywriting. Přesto mě v praxi už často bolela hlava z toho, jak tento základ lidé porušují.

Psaní na web a offline média není to samé

Vždy radím koukat, jak lidé v tramvaji (a Brňáci v šalině) čtou na mobilech obsah sociálních sítí a webů. Dost to otevře oči, jak malou pozornost věnují internetovým textům.

To zohledněte. Lidé webové texty scanují, skáčou a kloužou po povrchu. Chcete pozornost? Zaujměte. Rychle.

To nejpodstatnější řekněte hned na začátek. Konec webové stránky totiž v průměru vidí tak 16 % lidí.

Vyplatí se využívat vizuální kotvy. Ať jde o obrázky, odrážky, grafy a podobně. Lidé takový obsah lépe zpracují.

Platí ale jedno ALE.

Čím výraznější vizuální prvky využijete, tím víc podpoříte tendenci přeskakovat. Čemukoliv mimo tyto části webu uberete pozornost.

Proto občas i prostý textový e-mail prodá víc než newsletterová šablona s nabušenou grafikou.

Copywriter přímo ovlivňuje návštěvnost webu z vyhledávačů

Alespoň základní znalost SEO proto potřebujete. Lucie zmínila například tyto tipy:

  • Netapetovat s klíčovými slovy.
  • Pracovat s klíčovými slovy v textech odkazů. Je rozdíl napsat „pro přečtení klikněte zde“ nebo „více si přečtěte v tipech pro psaní na web.“
  • Nepodceňovat meta data – údaje, které se zobrazí ve výsledcích Google nebo Seznamu.

Za mě nejvíc bolí najít tu správnou míru psaní pro lidi a pro vyhledávače. Osobně se držím pravidla, abych na web nepsal nic jen pro vyhledávače. Pokud z toho čtenář nic nemá, pryč s tím.

Pokud vás živí copywriting a svět vyhledávačů by vás zajímal víc do hloubky, doporučuji za sebe SEO školení Pavla Ungra.

Text umí kouzla

V ryze textařské části zazněla hromada tipů, jak psát titulky a další části webového obsahu. V závěrečné části nám Lucie přiblížila i pár zlepšováků.

Ze všech mě nejvíc zaujala myšlenka opomenutí jmenovatele. Víc čtenáře osloví informace o jedincích než o kategoriích. Co to znamená?

Řekněme, že se potká dvojice titulků

  • Ročně v Česku onemocní 0,02 % žen
  • Ročně v Česku onemocní 1 000 žen

Zatímco v prvním případě má čtenář tendenci přemýšlet o ženách jako části určité kategorii, při zmínění konkrétní číslice tisíc jednotlivců a lidských bytostí. Což působí mnohem silněji.

Matematika mi nikdy ve škole nešla. Přesto data v podkladech miluji. Pomáhají vám odvyprávět věrohodnější a lákavější příběh.

Osobně bych v závěru akorát ocenil víc těch pokročilejších textařských fíglů. Framing. Rytmus. Zaháčkování. Věřím, že je z čeho vybírat.

Pro nováčky a mírně pokročilé jasná volba

Mezi účastníky seděli vedle textařů i marketingoví specialisté. Podle mě si právě oni přišli na své. Obsah školení šel dostatečně do hloubky, aby si z toho něco vzali. Zároveň ne moc, aby se v tom neutopili. Zajímá-li vás, jak přistoupit k reklamním textům s oborovým přesahem, školení copywritingu určitě navštivte.

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..