náhledovka workshop obsahová strategie

Co mi dal workshop o obsahové strategii od Kateřiny Foltánkové?

Když jsem někde slyšel slovo „workshop“, pokaždé mi hlavou prolétla tato myšlenka:

Ježiš, já tam budu muset něco dělat a ještě to prezentovat před ostatními? No to vůbec! Do toho mě nikdo nedostane.“

Proto jsem se jim vyhýbal více než starý mládenec snubáku. Pak jsem se ale dozvěděl, že Katka Foltánková z Obsahové agentury pořádá workshop o tvorbě obsahové strategie. To mě nalomilo a nakonec jsem to zkusil. Jak to dopadlo a co jsem si z toho odnesl?

Rychlé zhodnocení workshopu o tvorbě obsahové strategie pro nedočkavé čtenáře

Pokud patříte k začátečníkům a středně pokročilým, neváhejte a jděte do toho. Za dobrou cenu dostanete možnost si sami vyzkoušet tvorbu obsahové strategie.

Naučíte se odhalit a řešit ty největší obsahové problémy, získat informace od cílové skupiny zákazníků a vše zasadit do frameworku See–Think–Do–Care. Vše v příjemném prostředí, s užitečnými materiály a pod vedením ochotné lektorky.

Pokročilejší se naučí nad dílčími disciplínami obsahového marketingu přemýšlet v širším kontextu. Přesto myslím, že se jim víc vyplatí vybrat specializovanější téma, kde lze problematiku probrat více do hloubky.

Co je to vůbec obsahový marketing?

Spousta lidí směšuje copywriting a obsahový marketing. Kdysi po mně jeden account manager chtěl, abych mu pomohl nakopnout content marketing jeho agentury. Ve skutečnosti šlo o webcopy jeho klientů.

Nejlépe to popisuje tohle kreslené video od Copybloggeru:

Pod content marketingem se skrývá tvorba a sdílení užitečného obsahu, který nějak souvisí s vaším oborem. Má zaujmout uživatele do té míry, že z nich udělá vaše budoucí zákazníky. Zároveň tato činnost buduje s kupujícími vztah a ti se k vám ve výsledku opakovaně vrací a pochvalně o vás mluví dál.

Nejde přitom jen o text. Můžete tvořit i videa, podcasty, infografiky, živé akce a tak dále. Konkrétní forma závisí jen na vaší tvořivosti.

Jak vypadá obsahová strategie a z čeho se skládá?

Katka nám po diskuzi o obsahovém marketingu názorně vysvětlila, co si pod obsahovou strategií představit.

Zjednodušeně jde návod, jak pracovat s obsahem. Jeho zhotovení vám například poradí:

  • Co tvořit za obsah
  • Pro koho
  • Jak obsah doručit cílové skupině

Ideálně by se měla obsahová strategie podobat pečlivě poskládané stavebnici, kde každý kus skládačky plní určitou úlohu. Podle Katky k tomu ale lidé často bohužel přistupují takto:

stavebnice workshop obsahová strategie
Řada lidí u tvorby obsahu řeší jen dílčí věci a nezaměří se na celý kontext. Proto se celé snažení často sesype…

Abyste tomu předešli, vyplatí se dodržovat určitý proces. Ten se skládá z:

  • Výzkumu u klienta
  • Výzkumu mezi zákazníky
  • Stanovení obsahové strategie s pomocí frameworku See–Think–Do–Care

Jak postupovat při průzkumu ve firmě?

Katka Foltánková nám ve stručnosti představila, co od průzkumu ve firmě chtít a kdo by se ho ideálně měl účastnit.

Pak už začala ta praktičtější část. Vůbec jsem netušil, co od toho čekat, protože šlo o můj první workshop. A jo, měl jsem krapet nahnáno z představy, že budu něco prezentovat před neznámými lidmi. 😀

Naštěstí nešlo o nic složitého a zvládl jsem to v pohodě. Každý z nás si pro začátek vybral oblast, pro kterou bude obsahovou strategii dělat. Já se rozhodl pro tento blog.

Poté jsme každý plnili tři praktická cvičení:

  • Dotazník pro firmu
  • Přehled o komunikačních kanálech
  • Určení obsahových priorit

Všichni jsme po splnění jednoho úkolu měli komunikační kolečko, kdy jsme Katce Foltánkové odpověděli na dotazy a ona nám dávala zpětnou vazbu. Tohle probíhalo i u dalších úkolů.

Jak dělat průzkum mezi zákazníky?

Častý mýtus, který vás snadno svede k investování energie špatným směrem.

Za mě jednoznačně nejpřínosnější část workshopu. Zaprvé šlo o nejvíc interaktivní část a zadruhé mi to vyvrátilo kopu omylů a mýtů.

Navíc mi zvedl náladu výborný oběd, který této fázi tvorby obsahové strategie předcházel. 🙂

Katka nám vysvětlila, jak by výstup (ideálně obsahová persona) měl vypadat a jak informace získat. Rozebrali jsme společně výhody i nevýhody kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Dost mě potěšilo, že jsme si s účastníky vyměnili zajímavé zkušenosti a tipy z praxe.

Po předvedení ukázkového rozhovoru na tématu sluchátek jsme se rozdělili do dvojic a na střídačku se vyzpovídali na vybraná témata. K mému štěstí pracovala moje rozhovorová partnerka jako copywriterka. Díky tomu jsem získal cenné informace pro budoucí obsah tohoto blogu.

Následně jsme si podle informací vyplnili vlastní protopersonu.

Jak pro obsahovou strategii využít framework See-Think-Do-Care?

Po předchozích dvou částech obvykle vznikne kopa dokumentů. Abyste v tom měli přehled a věděli, kam investovat energii, vyplatí se pracovat s frameworkem See-Think-Do-Care.

Kdo neví, tenhle framework pomáhá mapovat celý nákupní cyklus zákazníka. Skládá se z čtyř úrovní:

  • See – Rozhlížím se
  • Think – Přemýšlím
  • Do – Nakupuji
  • Care – Aktivně využívám
SEE THINK DO CARE framework
Slajd z přednášky, který znázorňuje framework See–Think–Do–Care.

Ke každé části nákupního procesu zákazník přistupuje odlišně. Proto potřebuje jiný přístup a informace.

Na internetu se válí kopa článků na toto téma. Osobně se mi nejvíc líbí článek o využití frameworku See-Think-Do-Care v obsahovém marketingu.

Na workshopu jsme si sami vyzkoušeli, jak s tímto nástrojem pracovat. Následně nám Katka prozradila pár tipů, jak obsah vyhodnocovat. Den zakončilo závěrečné shrnutí a rozloučení.

Co závěrem k workshopu o tvorbě obsahové strategie?

Workshop jsem si fakt užil. Po stránce organizace, přístupu i obsahu se mi to hodně líbilo. Za přijatelné peníze dostanete pořádný nášup informací, které si sami vyzkoušíte na místě.

Podle mě se hodí hlavně pro začátečníky a mírně pokročilé. Já řadu z témat předem znal ze samostudia a školení Jana Kvasničky a Jana Řezáče. I tak mi to ale v řadě věcech otevřelo oči.

Dovedl bych si představit, kdyby workshop probíhal déle. Řadu věcí bychom snáze probrali víc do detailů. Na druhou stranu by se pak cena pohybovala v jiných cifrách. Tohle hodně závisí na prioritách.

Až se zase otevře další školení od Obsahové agentury, rozhodně neváhejte. Stojí to za to.

1 komentář u “Co mi dal workshop o obsahové strategii od Kateřiny Foltánkové?

Napsat komentář