Zrádné riziko specializace, o kterém se moc nepíše

Většina rad pro lidi v onlinu řve pořád dokola:

„Musíš se specializovat.“

„Musíš se furt vzdělávat.“

„Musíš se do toho ponořit.“

Když se to ale přežene, svádí to k riziku, kterému snadno propadnete. A obtížně se vrací zpět.

1) Obor vás pohltí do té míry, že ignorujete vše ostatní

Říká se tomu i fachidiocie a oborová zaslepenost. Vnímáte jen věci z vaší specializace a bavíte se výhradně o ní a ničem jiném.

Zpětně si uvědomuji, že mi sebevzdělávání v onlinu moc lezlo na mozek. To byly furt samé reklamy, online marketing, GDPR, brand, psychologie, call to action, přesvědčování…

Dělalo mi čím dál víc problém si povídat o běžných tématech. Řekl jsem DOST. Nebudu si kazit vztahy jen kvůli vlastní omezenosti.

Dlouhodobě mi to zhoršovalo i vyhlídky pro copywriting. Čím víc se zavřu v marketingové bublině, tím víc se vzdálím běžným lidem.

Samozřejmě máme výzkumy, persony, rešerše, studie a blabla. Jenže na konci vždy budu já, kdo ty informace musí utřídit a podat do formy, která sedne koncovému čtenáři. Proto se ta schopnost vcítění moc obejít nedá.

Částečně to vyřešíte tím, že se v práci i soukromí obklopíte lidmi z oboru. Jenže to vyvstane druhej problém.

2) Sociální bublina = mýtus, že vaše pravda je ta jediná

Prostředí vás dost utváří. Buď se mu přizpůsobíte, nebo se chcete vyhranit.

Pokud vaši blízcí sdílí určité hodnoty, s velkou pravděpodobností část z toho přijmete i vy. Snadno vás pak ovládne mýtus, že váš svět je ten jediný možný.

Není.

Tohle mi naplno došlo po večerním rozhovoru s kámošem. Vypadlo z něj, že řada jeho kolegů z fabriky volila SPD. Proč?

„Okamura přeci chce zrušit islám a zlevnit nám pivo!“

Vyhnu se narážkám, proč mi obojí přijde stupidní. Spíš jde o narůstající vzdálenost od mého vnitřního světa. V životě bych nikoho nevolil jen kvůli takovým kravinám. #sorryjako

Ale necelých 11 % voličů to vidí jinak.

Neříkám, že postoje ostatních musíte přijmout. Vyplatí se ale čas od času mrknout mimo vlastní sociální bublinu a pochopit i jiné. Otevře vám to obzory.

V opačném případě vás lenost přivede k prosté myšlence:

Já jsem ten chytrej. Ostatní jsou blbí.

Takový přezíravý postoj se snadno vymstí. Zvlášť když něco navrhujete pro lidi, kteří nesdílí váš úhel pohledu.

Vezměte si třeba klienta. Díky stáži jsem občas v kontaktu s lidmi, kteří webům vůbec nerozumí. Pak zůstává na mě, abych se dokázal vyjadřovat v rovině, kterou pochopí. S intelektem to nemá nic společného.

3) Jak se oborové zaslepenosti a riziku sociální bubliny bránit?

1. Stýkejte se s lidmi i mimo vaši sociální bublinu

Nerad zůstávám delší dobu v kontaktu s jedním typem lidí. Prostě mi to nedělá dobře a oceňuji různorodost. Kromě rodiny pravidelně točím 4 sorty lidí:

Každá z těch skupin vnímá své okolí odlišně. Já si v omezené míře beru od každé něco. Díky tomu „nezakořením“.

2. Odebírejte na sociálních sítích lidi s odlišnými názory

Sociální sítě přizpůsobují obsah vaší aktivitě. Ať jde o práci, zábavu či cokoliv jiného.

Mně třeba pije krev jistej pan Říha, od kterého mi na Facebooku pořád skáče placenej příspěvek, ať mu dám e-mail výměnou za zázračný recept na úspěšný web. To ale nechci rozebírat.

Tímto vás Facebook a spol. zavírají do omezeného okruhu informací. Vidíte jen to, co s vámi souzní a často uniknou věci, které by zažitý stereotyp narušily. Sledováním lidí z druhé strany názorového pole získáváte náhled na protichůdné argumenty.

3. Rozšiřte žánrový rozsah čtení

Já třeba kromě odborné literatury, věcí do školy a beletrie čtu i bulvár. Pro některé žánr nejnižší kategorie.

Podle mě? Věc, kterou čte mnoho obyčejných lidí. Ne nadarmo jde o nejčtenější typ tisku. Aby se udržel na špici, musí lidem servírovat obsah, díky kterému si koupí další číslo. Beru to za určité zrcadlo společnosti. Kam se hodí občas nahlédnout.

Navíc si jako copywriter rád osvojím jednoduchý a ostrý styl, který autoři článků používají.

4. Věnujte volný čas více činnostem

Já kromě marketingu rád čtu, cvičím, hraju videohry a občas něco přečtu. Vedle toho studuji zajímavý obor a jiné aktivity.

To vše mě nutí hledat nové informace a stýkat se s jinými lidmi. Musím se otevřít novým věcem.

4) Jak vnímáte sociální bublinu vy?

Podělte se v komentářích. Rád se inspiruji 🙂

10 komentářů u “Zrádné riziko specializace, o kterém se moc nepíše

  1. Každý marketingový, i jiný obor, má téměř vždy obrovský přesah i někam jinam.

    Třeba já jsem email marketér, ale přesah vědomostí a možností poznání je na maerketing jako takový, na sociální sítě, na výzkumy, na SEO na technologie, na tvorbu webu, na webdizajn, na dizajn obecně, na tvorbu biznis modelu, na copywriting, na inspiraci, na čtení knih, na myšlenky uživatele, na chování lidí, na sociologii i psychologii, na obchodní dovednosti, na lidský přístup, na vyjednávání a umění kompromisu, na kreativitu, na time management, na lifehacking, na život, na lidské prožitky, na mysl, na zdravý životní styl, na hubnutí, na posilovnu, na kolo, na cyklostezky, na děti, na ekologii, na lesy, na hory, na Tatry, na outdoor oblečení, na dobrý pocit, na manželku, na ženy, na lidské osudy, na hledání pravdy a počátku, na náboženství, na katarzi a uklidnění…

    A tak bych mohl pokračovat donekonečna… Tohle je moje bublina

    • Když to tak čtu, tak zrovna v tvém případě určitě nehrozí, že bys s tématem článku měl problém. Podle mě čím pestřejší život, tím menší šance, že bys upadl do stereotypu, který tě zavře před světem. 🙂

  2. Já ve specializaci zase vidím jiný háček, který si tady nezmínil, ale na který jsem nedávno narazila u Toma Hodgkinsona v knize Jak být líný a u které mi došlo, že specializací vzniká i jistá (až nevhodná) závislost na ostatních. Ono to souvisí s jiným doporučením, které se také hojně propaguje (a proti kterému vesměs nic nemám, ale jen do určité míry) – spolupracujte. Spolupracujte a delegujte to, co neumíte. Zní to báječně, ale když to člověk začne zkoumat, tak dokonalej nápad to taky není… Právě i z důvodu toho, co jsi zmínil ve svém článku…
    Ad narušení vlastní sociální bubliny – na to jsou super různé ty reality show typu Výměna manželek, Farmář hledá ženu, Nebezpečné vztahy, Aféry nebo Soudkyně Barbara. To je taky skvělej matroš 😉

    • S tímhle problémem jsem se zatím ještě sám nesetkal, takže těžko posoudit. Pokud se na to dívám profesně, tak já jsem zatím ještě ve stádiu, kdy jsem všemu dost otevřený a přestože teď víc tíhnu ke copy, vůbec není jistý, že u něho i skončím 🙂 Navíc u nás ve firmě je ok, že když něco nevíš, ostatní ti rádi pomůžou.

      Jo, ty série jsou hodně veselý 😀 Já to jen beru trochu s rezervou, protože štáb často záměrně dává k sobě protichůdné lidi, aby se zvýšila pravděpodobnost konfliktů a tím i vyšší šance sledovanosti. Viz třeba díl Prostřena, do kterého se vložil Kazma. Pokud jsi to viděla 🙂

      • Jj, pomáhat si je potřeba a to je fajn a v tom vidím sílu spolupráce, ale současně specializací může vzniknout ta „bublina“, že umíš jen něco a na vše ostatní někoho potřebuješ. Je potřeba mít trochu přesah, zajímat se i o ten kousek kolem sebe… ale možná je to jen další bublina, kterou já praskla a tak mám pocit, bůhví co jsem neobjevila 😀 …
        Samozřejmě, je mi jasné, že v tom je zásah nejen štábu, ale celkově se lidi před kamerou chovají jinak. Ale i tak je tam stále ta otázka: Proč se to děje? Proč se tak chovají (ti před kamerou i ti, kteří stojí za kamerou)? A ano, ten díl jsem viděla a tehdá nechápala… až jak to pak pustil Kazma i se záběry štábu atd, tak to byla hodně síla…

  3. Jako v mnoha jiných situacích i zde jde o model „dobrý sluha ale zlý pán“. Snaha o vymanění se z vlastní bubliny a inspiraci ostatními může být, myslím, velmi užitečná a přínosná, ale má podle mého názoru své nenápadné limity, hlavně sebeúctu :-).

  4. Myslím, že ten problém so sociálnou bublinou je pri špecializácií sa úplne v poriadku a je úplne bežný. Jednoducho tráviš čoraz viac času s ľuďmi pracujúcimi v rovnakom odbore a s ľuďmi, ktorý riešia podobné problémy. Za mňa je to najlepšie cesta, ako byť lepší v tom čo chceš robiť.

    Súhlasím, že kontakt s ľuďmi z iných oborov je obohacujúci. Nezdá sa mi však, aby som kvôli tomu musel čítať bulvár alebo sa baviť na tému farmár hľadá ženu 🙂 Viac sa mi pozdáva myšlienka spojená s konfrontovaním sa s akademickým prostredím alebo schopnými ľuďmi z iných oblastí.

    • Pro profesní rozvoj určitě. Jen si myslím, že to má i stinné stránky s tím, že částečně ztrácíš kontakt s (ne)profesními lidmi. Ne každému to může vadit. Mně jo.

      Taky jde o to, co každému vyhovuje. Zrovna Farmář hledá ženu fakt nesleduju, protože to mi přijde hrozně stupidní :-D. Bulvární plátky tolik ne.

Napsat komentář