Jak začít jako copywriter? Tyto 3 možnosti fungují

Jak začít jako copywriter? Tyto 3 možnosti fungují

Dotazy typu „jak začít s copywritingem“ vidím opakovaně. Nejlépe to za mě vystihnul Jan Ambrož v rozhovoru pro online magazín Mladý podnikatel:

„Nejdůležitější je začít něco dělat.“

Nezáleží, zda píšete pro magazín, pomáháte neziskovce, kamarádovi či cokoliv dalšího. Už jen ten akční krok posouvá před hromadu snílků, kteří zůstávají ve stínech úvah.

Pamatuji si na jednu blogerku, která mi kdysi psala, že by hrozně ráda chtěla zkusit copywriting. Na můj dotaz o konkrétních krocích reagovala tvrzením, že si potřebuje promyslet strategii. Ta výměna zpráv proběhla před 2 roky a pořád nic. To prostě nejde.

Za sebe vidím 3 hlavní cesty, jak začít. Každá má své pro a proti.

1) Začít s copywritingem na vlastním projektu

Tahle varianta potkala mě.

Textové RPG mě po nějakém čase omrzelo a hledal jsem nový prostor, kde psát. Došlo na založení blogu. Jenže s tím přišly nové výzvy. Potřeboval jsem se naučit:

  • získat návštěvnost,
  • udržet pozornost čtenářů,
  • přimět ke komentování,
  • dát jim důvod k návratům.

To mě vedlo k naučení základů copywriterského řemesla, které dnes piluji. Kupodivu to fungovalo a přivedlo to neplánovaně první neplacené spolupráce, které mi rozšířily možnosti.

Tahle varianta mi přijde nejzábavnější. Rozvíjíte něco, k čemu máte blízký vztah. Jedete si čistě podle vlastních not. Nikdo vám do toho nekecá, začnete a skončíte kdykoliv.

Klade to ovšem velké nároky na sebevzdělávání. Pokud s nikým nespolupracujete, reálně ani nemusíte poznat, že něco (ne)děláte dobře. Hrozí riziko, že nasajete spoustu zbytečných informací a uniknou vám ty, které zrovna potřebujete.

Největší mínus? Jste v roli tvůrce i majitele.  Nenaučíte se vnímat klienta a jeho požadavky, které potřebujete přenést do textu.

Dělat na vlastním projektu navíc náročněji vykomunikujete v rámci referencí. Pokud nevykopnete něco fakt skvělého. Vždy líp funguje, když vás pochválí někdo další a doporučí vás dál.

Ze všech možností tuto variantu nejnáročněji monetizujete. Obsahových webů, které si na sebe dovedou smysluplně vydělat, moc není. Jako touchpoint (místo, kde potkáváte zákazníka) pro zviditelnění už situace vypadá zajímavěji. A pokud děláte projekt typu aplikace nebo e-shopu, pak bych se vykašlal na reklamní textařinu a šel se učit podnikat. 😀

Výhody

  • velká svoboda,
  • nejzábavnější varianta,
  • prostor pro experimentování,
  • největší pravomoc pro řízení,
  • maximální podíl na úspěchu.

Nevýhody

  • náročné na sebevzdělávání,
  • nejproblematičtější zpětná vazba,
  • absence faktoru klienta,
  • horší monetizace,
  • náročné na práci s referencemi.

2) Začít jako copywriter na cizím projektu

Máte kamaráda, který dělá na magazínu, potřebuje zapracovat na propagaci nebo spravuje e-shop či firemní stránky? Nabídněte se, že mu s tím v rámci copywritingu pomůžete. Když narovinu vysvětlíte situaci a ujasníte si podmínky, může vás to pěkně nakopnout.

Já si podobných variant vyzkoušel hned několik. Narovinu jsem přiznal, že nemám moc zkušeností a hledám prostor pro učení a reference. Tenkrát jsem psal zadarmo, později za dost symbolickou cenu. Vy se na tom naučíte a získáte příležitost pro doporučení, druhá strana dostane výkon za směšnou cenu.

Když koukám kolem sebe, vidím hromadu projektů, které brzdí skutečnost, že postrádají lidi na tvorbu obsahu. Prolezte si třeba nějaké zájmové weby a magazíny. Pokud nepůjde o nějaké zavedené weby typu Podnikatel.cz, Forbes a podobně, máte solidní šanci, že po vás skočí.

Jirka Rostecký mi třeba dal šanci psát pro Mladého podnikatele výměnou za reference a zkušenosti. Nakonec se mi to vrátilo v příležitosti oslovit pro rozhovor Petra Cikána, se kterým dnes pracuji v Acomware.

Tento typ spolupráce vám dá byznysovou zpětnou vazbu. Poznáte, zda splňujete nároky druhé strany, co od vás očekává a podobně. Bude vás to nutit pracovat s:

  • termíny,
  • disciplínou,
  • komunikací.

Už ale zpravidla nedostanete řemeslný feedback. Průměrný majitel magazínu pozná, zda píšete zajímavý obsah, který přiláká čtenáře. Už vám ale ve většině případů neporadí, jak se textařsky posouvat, co přesně (ne)děláte v textaci dobře.

Hrozí tu taky riziko lowcostové pasti. S narůstající praxí pro vás psaní zadarmo nebo za nízkou cenu ztratí smysl. Pak půjde o to, zda si dovedete vyjednat lepší podmínky stávající spolupráce, nebo se poohlédnete po jiné (a zvládnete ji získat). Není jednoduché dát sbohem člověku, který vám pomohl výš. Ale zakrnět na místě, které vám nic nedá, bolí mnohem víc.

Výhody

  • lepší prostor pro reference,
  • navnímání klientských potřeb,
  • byznysová zpětná vazba,
  • střední pravomoc řízení projektu,
  • možnost doporučení dál.

Nevýhody

  • svázání pravidly druhé strany,
  • občas problematické zázemí,
  • větší tlak na práci,
  • malý potenciál pro textařský feedback,
  • riziko lowcostové pasti.

3) Začít s reklamními texty na stáži

Profesně to beru za nejlepší cestu, jak začít. Vyberete si nějakou firmu, napíšete jim se zájmem o stáž (jde i juniorní pozice, ale tam je menší šance na přijetí) a buď vás vyberou, nebo ne. Protože se lidé alespoň na digitálním trhu dost točí, máte velkou šanci. Snaživých lidí není nikdy dost.

Poohlížel bych se po reklamních agenturách, webových/marketingových firmách či zavedenějších hráčích na trhu, kteří mají vlastní marketingový tým.

Obklopí vás profesně vyspělí lidé, kteří vám poradí přesně to, co v daný moment potřebujete vědět. Předají vám zkušenosti z trhu, navedou na vhodnou cestu ke vzdělávání. Když mi třeba během stáže přišlo, že online projekt z nějakého důvodu nefungoval, normálně jsem se zeptal, co s tím a odpověď mě zas posunula někam dál.

Vyzkoušíte si různorodou práci (u agentury i různé typy klientů) a snadněji poznáte, co (případně kdo) vám sedne a co méně. Nejsnáze takto naberete kontakty do budoucna ze strany kolegů nebo případných klientů a partnerů.

Získáte i zkušenost s prací v týmu. Marketing, jak ho chápu já, na vyšší úrovni dlouhodobě nezvládnete dělat v jednom člověku. Dříve či později vás to nutí kooperovat s jinými specialisty. A buď se sladíte, nebo ne.

Ze stáže vede nejjednodušší cesta k příjmu, když budete šikovní a pro firmu zajímaví. Nic pak nebrání navázání placené spolupráce. Případně získáte skvělé doporučení pro práci jinde.

Jediná větší nevýhoda této varianty je, že jako začátečníci v oboru prakticky nemáte šanci poznat, jestli se hlásíte do dobré či špatné firmy. Ať z pohledu profesionality nebo pracovní náplně stáže. Není to nutně o velikosti a dobrém PR společnosti. Bavil jsem se s pár lidmi, kteří makali pro známé značky a překvapilo mě, co se tam občas dělo. Ze slušnosti si konkrétní jména firem nechám pro sebe.

V lepším případě poznáte špatný výběr a zklame vás to. V horším si získáte špatné návyky z neprofesionální práce, kterých se budete obtížně zbavovat.

Výhody

  • zázemí firmy,
  • obklopení lidmi z oboru,
  • byznysový i řemeslný feedback,
  • nejjednodušší cesta k příjmu,
  • rychlé získání know-how,
  • hodnotná reference,
  • nejlepší projektové řízení,
  • zkušenost s týmovou prací.

Nevýhody

  • problematické vyhodnocení kvality spolupráce,
  • nejmenší míra svobody,
  • malá pravomoc řízení,
  • ztráta podílu na úspěchu ve prospěch firmy,
  • největší tlak na práci.

Jak to vnímáte vy?

Dobrý začátek vás sám o sobě nespasí. Závisí i na samotném průběhu, jak k tomu přistoupíte. Ale dá se od toho odrazit.

Napište do komentářů, jak vnímáte ideální start vy. Když mě něco zaujme, zmíním to v článku i s odkazem na vás.

Ohodnoť článek

3 komentáře u „Jak začít jako copywriter? Tyto 3 možnosti fungují“

  1. Stáž je určitě dobrá. Hlavně pro studente, který ví, že se chce copywritingem živit. A když ne, tak určitě v agentuře přičichne i k jinému druhu práce.

    Ale myslím si, že základ je prostě vlastní blog. Ať už kvůli pilování dovedností, procvičování prstů a mozku. Ale je blog je důležitý pro budování svého publika. Není dobré zapisovat všechno na sociální sítě. Tam to prostě není pod kontrolou.

    • Agentura je super v tom, že dovoluje přeskakovat mezi obory a vyzkoušet si řadu věcí. Já třeba dodnes profituji z toho, že díky stáži ovládám základy PPC reklamy a webové analytiky.

      Pro copywritery je blog určitě super věc. Když už nic jiného, ukáže to okolí úroveň psaní a dává prostor pro „vypsání“. Držet zase něco v rámci sociálních sítí má výhodu, že se s tím líp začíná pro zisk návštěvnosti. Ale časem by mi vadilo, že to není pod kontrolou, jak říkáš :).

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..